עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

מיומנויות חשיבה מסדר גבוה



היום, בעידן הטכנולוגי, כל תכנית חינוכית מסתמכת על מטרת פיתוח מיומנויות של המאה ה- 21. כאשר אחד הדגשים החשובים בדבר הינו פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה אשר כוללים חשיבה יצירתית, יכולתו של הלומד לטפל במידע חדש , יכולת חשיבה מפותחת , למידה מעודדת הבנה , חשיבה, שאלת שאלות וחקר.
קיימות דרכים רבות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, השאלה היא מהי הדרך היעילה ביותר ומה הוא הגיל המתאים לפיתוח מיומנויות אלה?
"מעקב אחרי התפתחותם של ילדים בנושא של שאילת שאלות חושף תופעה מוזרה, הילד הקטן מרבה לשאול שאלות לעיתים אף במידה הנראית לנו כמוגזמת. והנה... כאשר הוא גדל ונכנס לבית הספר, נעלמות שאלותיו כמעט. חוקרים מצאו שילד בגיל הגן שואל בממוצע 6.5 שאלות לגבי צעצוע חדש שמגישים לו. לעומת זאת, ילד בגיל בית הספר שואל בממוצע רק 2.1 שאלות לגבי חפץ חדש. "(1)
ילדים קטנים סקרנים מלידה. סרטון האנימציה של מטח "התעלומה בגן" ממחיש כיצד הילדים פותרים את התעלומה בגן?
http://citizenship.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=2422838f-a986-4bf6-ba5b-11145c79afc6&lang=HEB


לעמת זאת ככל שהילדים גדלים דבר מה גורם לנסיגת סקרנותם. הילד אשר לא עונים על שאלותיו מאבד עניין, מאבד סקרנות וכתוצאה מכך מפסיק לשאול שאלות, ויחד עם זאת מפסיק לחקור את העולם. המורים הם אלו שבדרך כלל שואלים שאלות והילד עוד לפני שהוא שאל כבר מקבל תשובה סטנדרטית מוכנה שאותה הוא חייב ללמוד ללא להבין את התוכן. ואז, אט אט הוא גם מפסיק לחפש תשובות ומאבד את מיומנות הלמידה הטבעית החשובה ביותר.
אנו כאנשי חינוך חייבים למצוא את דרך ההוראה אשר אומנם תעסוק באותם התכנים הלימודיים, אבל בשיטת הוראה אחרת אשר מדגישה הבניית ידע ולא העברת מידע. כבר בגיל הרך עלינו לעודד את הילדים לחקור ולגלות, לבנות כבר בגיל הגן פעילויות אשר מסתמכות על פיתוח חשיבה מסדר גבוה באופן שיביאו למגוון דעות ורעיונות, שיביאו לפיתוח מיומנות החקר והגילוי ,להתייחסות לנקודות מבט שונות, לפיתוח יצירתיות ועצמאות בלמידה, אשר בסופו שם דבר יביאו לעמדה חיובית לתחום הלימוד וכתוצאה מכך להישגים לימודיים גבוהים.
היום אני עוברת תהליך מורכב של פיתוח יחידת הלימוד מתוקשבת העוסקת בחקר מדעי של חיי הנמלה. הדברים אשר נאמרו מעלה מנחים ומלווים אותי לאורך כל הדרך, מכיוון שאני מאמינה כי לא ניתן להתחיל ללמד מיומנויות חשיבה מסדר גבוה בבית הספר ולדלג על שלב הילדות אשר בו נטמעים ניצני מיומנויות אלה בצורה הטבעית והאמיתית ביותר.

מקורות:
(1)מתוך גלובמן ר., וקולא ע. (1992) "ושיודע לשאול"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה