עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום ראשון, 26 באוגוסט 2012

שילוב משחקים אינטראקטיביים בבניית יחידת לימוד


במסגרת הקורס של אתי כוכבי התבקשנו לבנות יחידת לימוד מתוקשבת אשר תשלב כלים מתוקשבים אך בתנאי שהם ישיגו מטרות פדגוגיות משמעותיות. התבקשנו להפעיל שיקול דעת בבחירה ותכנון פעילויות מתוקשבות בכדי שידגישו את החלק האינטראקטיבי בלימוד הנושא.
אז מה זה בעצם פעילות לימודית אינטראקטיבית ומדוע חשוב שתהליך הלמידה יהיה אינטראקטיבי?
אחרי דיונים רבים שנערכו בכיתה הבנתי שפעילות אינטראקטיבית מאפשרת רב שיח בין התלמיד והתוכן הנלמד. זאת אומרת הפעילות האינטראקטיבית אמורה לקשר בין התלמידים לבין עצמם ולבין התלמידים לידע ולמידע כך שקשרים אלה ישיגו את המטרות הלימודיות.
במהלך השעורים נחשפנו לדוגמאות רבות של פעילויות אינטראקטיביות שאחת מהן הינה המשחק.
מכיוון שאני ושותפתי לעבודה מרינה פילימונוב עובדות עם ילדים בגיל הרך החלטנו לשלב ביחידת הלימוד שבנינו סוג של פעילות אינטראקטיבית אשר משמעותית עבור כל ילד וזהו המשחק.
משחק אינטראקטיבי הינו כלי אשר מאפשר חקירה והתנסות והופך את הילד למשתתף אקטיבי בתהליך הלימודי ולא פסיבי בלבד לעומת העברת המידע בצורה מסורתית. משחקים אינטראקטיביים הופכים את התהליך הלימודי לחוויה ייחודית בעלת ערך מוסף. המשחק מאפשר לתלמיד לתרגל את הנושאים הנלמדים בצורה שונה ומיוחדת, מסייע בהחדרתו של התוכן הנלמד באופן יעיל ועל כן גורם להבנה ולהפנמה טובה יותר של הנושא.
המשחקים שבנינו כוללים ליווי קולי ומשוב חיובי מידי אשר מאפשר לילד אשר עדיין לא רכש מיומנויות של קריאה וכתיבה לבצע משימות לימודיות על סמך הבנת הנשמע. המשחקים כוללים פעילויות המלמדות עקרונות ומושגים מעולם התוכן בשילוב עם יישומי מחשב והבנת הוראות.
ברצוני להציג בבלוג זה את אחד מהמשחקים אשר בנינו כחלק מיחידת הלימוד על חיי הנמלה . המשחק, הנקרא "מצא את החרקים" ומתמקד בזיהוי החרקים בתוך קבוצת החיות הקטנות.

משחק זה מאפשר אינטראקציה עם הנושא הנלמד כך שכאשר הילד טועה ומקליק על החיה אשר אינה מתאימה לקבוצת החרקים, עומדת לרשותו האפשרות לבדוק ולעמוד על טעותו. במשחק זה, כאשר הילד טועה, הוא אינו נשאר חסר אונים, אלא המשחק גורם לו לחשיבה עמוקה, לבדיקה ולהתנסות חוזרת תוך כדי עידוד ושבח כאשר הילד מצליח.
אני חייבת לציין כי במשך הקורס של אתי כוכבי, עברתי תהליך חשיבתי משמעותי אשר גרם לי להבין את הצורך בבניית כל פעילות אשר תאפשר לילד התנסות אקטיבית ופעילה בכל שלב של השיעור. כך, הילד ימשיך להיות מסוקרן למשך השיעור ואף הלאה, תוך כדי אינטראקציה משמעותית ומתמשכת עם החמר הנלמד.

תגובה 1:

  1. בגיל הרך הלמידה מחייבת חזרתיות. חזרתיות למשחק תתקבל רק עם הוא יוצר ריגוש ועניין ומאפשר תפעול עצמאי אינטואיטיבי. המשחק המודגם יש בו תוכן מרחיב אופקים אבל חסרים המרכיבים המוזכרים לעיל. ממליץ לבדוק ולהתרשם מסדרת משחקי לימודיסק לגילאי שנתיים עד תשע- http://LimuDisk.Com

    השבמחק