עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שבת, 4 באוגוסט 2012

ספרים דיגיטליים-חוויית קריאה ברמה אחרת.


השבוע התבקשנו במסגרת הקורס "עיצוב סביבות למידה מתוקשבות" של אתי כוכבי לערוך אתר לימודי מתוקשב. בעקבות המשימה אני וחברתי ללימודים מרינה הגענו לאתר "תולעת ספרים" אשר הינו תת אתר של אתר גלים מסביבת סנונית.
התייצבו מול עינינו ספרים דיגיטליים אינטראקטיביים רבים, אשר חלקם אותם הספרים הקלאסיים אשר כולנו מכירים אך אשר קיבלו חיים חדשים בעזרת טכנולוגיות חדשניות.
חלק מהספרים אשר מופיעים באתר שונים מהותית מהגרסה המודפסת בכך שמעבר לטקסט הכתוב והאיורים הם כוללים ליווי קולי אשר מקל על הילדים הצעירים להבין את תוכן הספר, הנפשות, משחקים ומגוון פעילויות מתוקשבות סביב הספרים. הדבר הופך את הקריאה למושכת, מעניינת, וברורה. ישנו מקום להתנסויות לימודיות ויצירתיות בעקבות הקריאה. חלק מפעילויות אלה הינן התנסויות פתוחות אשר דורשות יצירתיות ומיומנויות חשיבה מסדר גבוה.
בחלק מהספרים הקריאה בתוך הספר הינה מסתעפת. זאת אומרת בעמוד עצמו ישנן הפניות למשחקים ולפעילויות רבות. לפי דעתי הקריאה המסתעפת הינה בעלת יתרונות וחסרונות. אין ספק כי הדבר מגביר את חווית הקריאה ומאפשר חשיפה למגוון אטרקציות דיגיטליות הקשורות לספר. אך, יחד עם זאת הילד אשר נחשף למשחק מושך וחוויתי עלול לא לחזור לקריאה.
לעומת זאת ישנם מילים בתוך הספרים אשר ניתן להגיע להסברם על יד הבאת העכבר למילה המודגשת בצבע (לדוגמה ), או כאשר העכבר חולף על המילה מתוך הטקסט מופיע אנימציה הממחישה את העלילה (לדוגמה). כאשר יש צורך להמחיש אתר היסטורי מופיעה תמונה של האתר (לדוגמה). צורת הסתעפות זאת לא רק מגבירה את חוויית קריאה אלא גורמת לילד להמשיך ולקרוא.
אומנם האתר מיועד לשכבת גיל של בית ספר היסודי, אך אני בתור גננת רואה בו שימוש יעיל גם לילדים בגיל הגן.
יש האומרים כי ילדים בגיל הגן עדיין לא רכשו את מיומנויות השליטה בעכבר או עבודה במחשב ועל כן יסתבכו ב"קריאת" ספר מסוג זה. אך המציאות מביאה לתשומת ליבינו תופעה אחרת אשר מראה יכולות של "ילידים דיגיטליים" אשר בעלי מיומנויות המפותחות כבר בשנים הראשונות של חייהם.

היום כשמדברים על הספרות הדיגיטלית לגיל הרך מתייחסים בעיקר לספרים הדיגיטליים אשר מחייבות אפליקציות מיוחדות של ipad. בסרטון המצורף ניתן לראות אפליקציה של אחד הספרים האהובים ביותר על הילדים "אבא עושה בושות."

אני בטוחה שאף הורה לא יצטרך להתווכח עם ילדו, או להכריח אותו לקרוא ספר מסוג זה. אז אולי במקום להתלונן על כך כי ילדינו הפסיקו לקרוא ספרים, נפגיש אותם עם אותם הספרים בצורה מיוחדת, חווייתית וייחודית.


השבוע התבקשנו במסגרת הקורס "עיצוב סביבות למידה מתוקשבות" של אתי כוכבי לערוך אתר לימודי מתוקשב. בעקבות המשימה אני וחברתי ללימודים מרינה הגענו לאתר "תולעת ספרים" אשר הינו תת אתר של אתר גלים מסביבת סנונית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה