עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שבת, 4 באוגוסט 2012

שילוב סרטוני וידאו בתהליך ההוראה והלמידה בגן

במסגרת הקורס "הערכת טכנולוגיות מידע וידע של ד"ר ליאת אייל עסקנו בנושא " של שילוב סרטונים בהוראה . ד"ר ליאת אייל הביאה לתשומת לבנו מודל מעניין מאוד הנקרא המודל "חרוט ההתנסות " של אדגר דייל אשר מתאר את היעילות של הלמידה בהתאם להתערבות המדיה.

תרשים "חרוט ההתנסות"



המודל מדגיש את החשיבות של ההתנסות הממשית בתהליך הלימודי ומראה שככול שההתנסות פעילה יותר ומוחשית יותר כך גם התלמידים זוכרים יותר מהחומר הנלמד.
ניקח לדוגמא מפגשי טבע בגן הילדים
אין דרך טובה ויעילה יותר ללימודי טבע בגן מאשר ההתנסות המוחשית והאמיתית בטבע בטיול מחוץ לגן, כאשר הילדים יכולים לחוות את הטבע דרך מגוון חושיהם הכוללים התבוננות, הקשבה לקולות, הרחת ריחות, מישוש ועוד.
לעתים כשאין באפשרותה של הגננת להוציא את הילדים לטיול היא יוצרת פינה מלאכותית בגן .ואף על מנת להמחיש את הטבע לילדי הגן" מביאה את הטבע לגן". אומנם עדיין קיימת לילדים האפשרות לחוש את הטבע אך הדבר פחות מוחשי, אמיתי ואפקטיבי ולכן הינו כבר השלב הבא הפחות אפקטיבי לפי המודל של דייל .
ואומנם על מנת לצור בגן פינה זו הגננת נאלצת לפגוע בטבע כגון לקטוף פרחים, להכניס חיות בר להסגר אך הפגיעה הינה מינימאלית.
אך מה קורה כאשר אין באפשרותה של הגננת להפגיש את ילדים עם הטבע לא בצורה ישירה בטבע ולא בצורה המלאכותית בפינת הטבע בגן? כאשר יש צורך להמחיש מציאות אשר לא זמינה עבור הילדים בסביבה הקרובה או אשר נסתרת לעינינו ? כגון החיים בקן הנמלים, החיים מתחת למים וכו' ?
היום, למרבה הצער, רוב הגננות בוחרות לדלג אל השלב אשר כולל מדיה ויזואלית דינמית כגון סרטוני וידאו וישר קופצות להמחשה על ידי אמצעים ויזואליים סטטיים כגון תמונות. רק לעתים רחוקות נדירות בוחרות הגננות לשלב סרטונים בתהליך החינוכי והלימודי בגן הילדים.
אז למה בעצם הגננות מדלגות על שלב חשוב זה אשר מאפשר לתלמיד לזכור 50% מהחומר הנלמד לעומת ה30% באמצעות התמונות.
אחרי בדיקה עצמית והתייעצות עם חברותי הגעתי למספר מסקנות:
  •  רוב הגננות וההורים מתייחסים לצפייה בסרטונים כאמצעי לארגון פעילויות פנאי לילדים, אשר אמור להתקיים במסגרת הבית ולא של הגן. 
  • חלקם מתייחסים כלל באופן שלילי לצפייה בווידאו (טלוויזיה) ולכן מוחקים את אמצעי זה מהתהליך הלימודי והחינוכי בגן. 
  •  גם המחנכים אשר משתמשים במגוון רחב של וידאו בתהליך הפדגוגי של גן הילדים, עושים זאת לא בצורה שיטתית מתוכננת ולכן לא רואים בכך יעד חינוכי פדגוגי. 
לפי דעתי תופעה זו נובעת מחוסר ידע של שילוב יעיל של אמצעים דיגיטלים בתהליך הלימודים בגן בכלל ובשילוב של וידאו כגון סרטונים בפרט . על כן, הדבר בדומה להטמעת התקשוב דורש התייחסות מקצועית מערכתית ורצינית של משרד החינוך בנושא הכשרת הגננות בתחום.
מיותר לציין שהקושי העיקרי בשילוב טכנולוגיות הוידאו בגן הינו בעיית תשתיות והקשיים טכניים בהם נתקלות הגננות. עדיין מרבית הגנים בארץ לא מצוידים כראוי, והדבר הופך שילוב של סרטוני וידאו למשימה בלתי אפשרית.
יחד אם זאת הילד המודרני חי בעולם של טכנולוגיה מפותחת המאופיינת בשילוב של כלים דיגיטאליים מפותחים ועל כן השימוש בסרטוני וידאו מאפשר להמחיש לילד את התכנים בצורה דינמית חווייתית ואמיתית, אשר תורמת לתלמיד להבין, ולבדוק את המהות של תופעות ותהליכים שאינם נגישים לעין האנושית. לפיכך, שילוב סרטוני וידאו בתהליך הפדגוגי המודרני משמש אחד האמצעים רבי עוצמה אשר משפיעים על התודעה ועל התת מודע של הילד וגורמים להבנה טובה יותר של התכנים הנלמדים.
לסיכום ברצוני להדגיש כי השימוש בסרטוני וידאו נחוצים בכל שלבי החינוך, כולל החינוך בגיל הרך.

‏אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה