עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שבת, 26 במאי 2012

יחידת לימוד -תיעוד של למידה חשיבה וחוויה


ברשומה הקודמת   Google Sites  -האם  כל אחד יכול? התייחסתי לתהליך בניית יחידת הלימוד המתוקשבת  בסביבת Google Sites . ברשומה הנוכחית ברצוני להתייחס לתוכן היחידה ולנסות ולתעד את התהליך האישי אשר עברתי במהלך בניית היחידה.
 מכיוון שגם אני וגם שותפתי לעבודה עובדות במסגרת החינוך הקדם יסודי בחרנו לבנות יחידת לימוד לגילאי הגן. חיפשנו נושא אשר מצד אחד לא ישבור את האופי של הגן ולא יהפוך את התהליך הלימודי לזהה לבית הספר אך מצד שני תאפשר לצאת מכותלי הגן וללמד משהו אשר אין באפשרותנו ללמד בגן בסביבה הרגילה והלא מתוקשבת בצורה איכותית ומשמעותית . בחרנו לשים דגש לקידום החינוך הסביבתי ובעיקרו סביבה ימית והחיים בה. קראנו ליחידת הלימוד בשם תוכנית חינוכית יחודית לגני הילדים בעיר אשדוד  בשם "מרגישים את הים " שקמה בשיתוף של חברת נמל אשדוד  עמותת מחמל"י (מרכז לחקר יונקים ימיים), עיריית אשדוד, מפקחות משרד החינוך ואיגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד חבל יבנה. ביחידת הלימוד שבחרנו ניסינו ליישם באופן מתוקשב את הפרויקט המבורך הזה, ועל ידי הישום היצירתי  והייחודי של הפרויקט, לגשת להסמכה ירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך ולזכות בתו תקן יוקרתי של "גן ילדים ירוק
בחרנו בנושא קרוב ללבי ולכן לא היה לי קושי לענות על השאלה מה אנו הולכות להכניס ליחידת הלימוד שבחרנו, אלא כיצד ליצור, לבנות, לעצב, באיזה כלים להשתמש ושוב איך איך ואיך משתמשים בכלים אלה????? 
כפי שציינתי ברשומות הקודמות נחשפנו למגוון כלים ואמצעים דיגיטליים שכולם ללא יוצא מן הכלל היו חדשים עבורי , אך ההתנסות המעשית לא רק אילצה אותי  ללמוד ולחקור כלים חדשים אלה, אלא גם ליהנות מתהליך יצירתי ומשמעותי. כל הצלחה הייתה מעיין של חיזוק חיובי שגרם לי להתנסות שוב ושוב, ואפילו להבין במגביל לעומק את ההתניה האופרנטית של הגישה הביהביוריסטית שלמדנו בשעורי החשיבה והלמידה של  ד"ר ירדן קדר.
גם העובדה כי התבקשנו לבנות יחידת לימוד זאת בזוגות גרמה ללמידה שיתופית משמעותית. האינטראקציה והדינמיקה השיתופית השפיעה על המוטיבציה ועל הרצון האדיר להתנסות  שוב ושוב . חיפשתי ביחד עם חברתי מרינה פילימונוב את הכלים המתאימים ביותר שבאמצעותם ניתן להשיג את המטרות אשר הצבנו לפנינו בצורה המיטבית ביותר. היחידה עברה שינויים אין ספור פעמים, ואף קרו מקרים כי בנינו משימות מתוקשבות בכלי מסוים אך בהמשך לאחר שנתקלנו בכלי אחר אשר נראה לנו מתאים יותר שינינו הכל  לגמרי.
היחידה נבנתה בצורה דינאמית בהתאם ליכולות שלנו  בתחום הבנת עקרונותיה של הלמידה והחשיבה בסביבה הדיגיטלית כמו גם בהתאם לרכישת מיומנות עבודה עם כלים מתוקשבים. בהזדמנות זו ברצוני להודות לד"ר גילה קורץ ולנעמי פורת עידוד , על העזרה, התהליך הלימודי והאווירה אשר נוצרו במהלך קורס זה היו מובנים, ברורים, תומכים ובטוחים ויחד עם זאת זה היה תהליך מסקרן, מציב אתגרים, יצירתי ומעודד חשיבה פתוחה ואפילו לוגית.
עברנו תהליך משמעותי בו נאלצנו להפעיל חשיבה מסדר גבוה : זה היה מעין  מבוך אשר גרם לנו  לעבור תהליך מורכב של פתרון בעיות, קבלת החלטות ,העלאות השערות , לעבד נתונים לנתח ולבדוק תוצאות , להסיק מסקנות ועוד על מנת להתקדם ולהגיע לנקודת המוצא. היינו צריכים לנתח את הידע הקיים ,הרי הנושא לא  היה חדש בשבילנו, ולהתאים אותו למצב חדש של למידה בסביבה דיגיטלית.
היום כשאנו נמצאות בשלבי הסיום אני מביטה אחורה  ומבינה טוב יותר מה מרגיש תלמיד שעומדים לפניו אתגרים דומים למה שעברנו אנו בבניית תהליך הלימוד . אתגרים אלה השגנו  בסביבה דיגיטאלית תוך כדי התנסות פעילה ושיתופית . הדבר היחיד אשר הפריע לי  באמת  הינו זמן, מכיוון שהכל בא על חשבון המשפחה  והמחויבות לילדים לבעל וכמובן לבית. מיותר להזכיר גם שכולנו לומדים במקביל לעבודה במשרה מלאה.
אני מזמינה אתכם לבקר ביחידת הלימוד . לגלוש, ללמוד, להתעשר, לחשוב ירוק, להסיק מסכנות וכמובן לשמור על הים  ועל החי בו. גלישה נעימה.


"מרגישים את הים"
חושבים ירוק על הים ועל החי בו

יחידת לימוד מקוונת
אינה פלוטוב  ומרינה פילימונוב







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה