עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום ראשון, 20 במאי 2012

תקשוב בגן ילדים - אמת או חובה?


היום כשמדברים על תקשוב בגן לא מועלות השאלות מהסוג של כן או לא מכיוון שהיום הטכנולוגיה כבר קיימת בגן כחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של הילדים, אלא השאלה היא אמת או חובה. זאת אומרת האם זו האמת ואנו מחוסר בררה חייבים להתמודד איתה , או שזכינו לחיות בעידן הטכנולוגי ולכן מוטלת עלינו חובה לנצל בצורה המיטבית ביותר את הכלי ולהפוך את תהליך הלמידה וההוראה בגן למשמעותי, דינמי וחווייתי.
יש החושבים שיש להכניס את התקשוב רק לגני חובה. פרופ' פנינה קליין, ראש המוקד להתפתחות הילד ומנהלת מרכז בייקר למחקר בטיפול בילדים עם קשיי התפתחות, שניהם באוניברסיטת בר אילן, אומרת "כי עד גיל 3-4 מומלץ לא "לשגע" את הילד עם המחשב. היא מסבירה שילדים צעירים לומדים טוב יותר אם הם חווים חוויות דרך כל חושיהם, תוך כדי עשייה, וכי הם חווים את החוויות במצבים שבהם הם מרגישים שכדאי להם לפעול - למשל, "כשילד נוגע במשהו, מסתכל על משהו, טועם אותו".(1) 
יחד עם זאת קיימת דעה אחרת אשר מצביעה על החשיבות האדירה של הכנסת התקשוב לגן. כך אורי אלון המנחה להכשרת מורים במחשבים בחינוך , מפתח תוכן להוראה מקוונת במאמרו בהד הגן (דצמבר 2007) ”גנן גידל מחשב בגן“, מדגיש ש"מחשב מביא את העולם לגן מכיוון שחיבור למאגרי מידע רלוונטיים כמו הנגישות לאינטרנט מאפשרת לגננת למצוא משאבי הוראה, בעיקר חזותיים, המותאמים לאוכלוסיית היעד ולתוכניות הלימודים. זול, מהיר ונוח.  (2)לפי דעתו  של אורי אלון "המחשב הינו אמצעי ויזואלי להעברת מידע המאפשר לתעד את ההיבט הויזואלי המקומי (חי, צומח ודומם) ולהפכו לטקסט לימודי. בנוסף לכך באמצעות המחשב יכולה הגננת להפיק עזרי לימוד חזותיים-שמיעתיים להעשרת נושאי הלימוד, כתמיכה בסגנונות לומד שונות. (2)
אני מסכימה בהחלט שילדים צעירים לומדים טוב יותר אם הם חווים חוויות דרך כל החושים שלהם, תוך כדי עשייה, אך לעיתים אין לנו אפשרות להפגיש את הילדים עם העולם הסובב אותם, במיוחד כאשר מדובר בגן עירוני. לעיתים גם התבוננות בכלנית בטבע הופכת למשימה לא ניתנת להשגה, וכאן בא לעזרתנו התקשוב אשר פותח את הדלתות של הגן ומאפשר לדמות את המציאות ללא יציאה פיזית ממבנה הגן. הצילומים באיכות הגבוהה, סרטוני הוידאו, ותוכנות המדיה מאפשרות לא רק להפגיש את הילד עם הסביבה הקרובה אלא למקד אותם , ליצור התבוננות עמוקה ומשמעותית. ריבוי מדיות פונים לערוצי קלט שונים ובכך הם מעבירים מראש מסר של הכרה בשונות הלומדים ובדרכים השונות שבאמצעותן הם יכולים לייצר הצלחות. מיותר לדבר על כך שמגוון אפשרויות העיצוב של המידע תורם ליצירת עניין והנאה אסתטית של הלומדים.
אני הגדרתי לעצמי תקשוב בגן כחובה ואומנם היום ישנן גננות שנמצאים בשלב של אמת אך זה רק משום שאינם שולטות או אינם מכירות עדיין את הכלים המתוקשבים שעומדים לרשותם ולכן עדיין מתקשות לשלב את התקשוב בתהליך למידה והוראה בגן.

מקורות:
1. מי צריך מחשב בגן ילדים? - גאדג'טים הארץ .
2. הד הגן (דצמבר 2007) ”גנן גידל מחשב בגן“,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה