עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שלישי, 3 באפריל 2012

תוכנית תקשוב לאומית -בעקבות יום עיון "תקשוב היום ומחר" מרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

אתמול נוכחתי ביום עיון "התקשוב : היום ומחר" שנערך במסגרת לימודים במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה .היה מעניין לשמוע הרצאות קצרות מלאות תוכן משמעותי, אקטואלי וממוקד ביותר בתחום התקשוב במערכת החינוך בארץ.

 היום, מערכת החינוך בארץ עוברת שינויים המחייבים אותה בהתאמה למאה ה21.
אמנם המהות של השינויים האלה שונה ממקום למקום , אך המהפכה הדיגיטלית היא הכרחית מכיוון שהילדים שלנו כבר "שם" ולכן על המערכת החינוך לצמצם את הפער שנוצר .
אחד מהמקומות המרכזיים ביום העיון לקח רב שיח בנושא היישום של תכנית התקשוב הלאומית בשטח בו הסטודנטים והבוגרים של מגמת התקשוב העלו דילמות שונות מחיי בית הספר בנושא התקשוב .הם הדגישו שאומנם השינוי התחיל להתרחש אך הינו מאוד נקודתי . לרוב מערכת החינוך לא השתנתה וברוב ביתי ספר ממשיכים ללמד בשיטה המסורתית ואפילו בכיתות חכמות מול מחשבים ולוח חכם. הסטודנטים והבוגרים של מגמת התקשוב טענו שאומנם קיימת תכנית תקשוב לאומית אך לא ניתן להגיע לשינוי בלי לבנות בסיס לשינוי, וקודם כל לשנות את התפיסה הפדגוגית של המורים ומנהלים בשטח. חלק מהמורים ומהמדריכים סיפרו שאמנם התוכנית התקשוב מחייבת את רב ארגונים חינוכיים אך איננה מתאימה לחינוך מיוחד, או לחלק מהאוכלוסייה בארץ לדוגמה אוכלוסייה בדואית.
 אחרי סריקה ובדיקה באתר של משרד החינוך הבנתי שתוכנית תקשוב לאומית נוגעת גם בגני ילדים. אני מצטטת את התוכנית מתוך אתר "גף יישומי מחשב"  

מטרות העל של מודל הפעילות: 
פיתוח מודעות לפער דיגיטלי-צמצום פערים ומתן שוויון הזדמנויות לכל ילדי הגן.
שימוש בכלים פתוחים- התאמת השימוש בטכנולוגיות המחשוב והתקשוב לילדים שטרם למדו לקרוא ולכתוב באופן פורמלי ופיתוח פעילויות במגוון רמות וסגנונות הפעלה המותאמים לילדים ולצרכים שונים. 
מידענות ואוריינות מחשב-ניהול יעיל של מידע במחשב הגן לשימושם של הילדים ולשימוש צוות הגן.
תקשוב הגנים- פיתוח מצבי למידה מתוקשבים ופתיחת ערוצי תקשורת ברמת הילדים והגננות.

 ומה קורה בשטח? האם ניתן לצמצם פערים דיגיטליים כאשר בגן שמאכלס 35 ילדים נמצאים במקרה הטוב 2 מחשבים  ושברוב הגנים אינם מחוברים לאינטרנט? האם גננות מיומנות לפתח פעילויות מתוקשבות והאם בכלל קיימת תכנית השתלמויות בתקשוב שמתאימות לגננת? בעיניי לגיל הרך יש משמעות אדירה בפירמידת החינוך, ולכן כשמדברים על תכנית תקשוב לאומית חייבים להשקיע בתשתית הפירמידה לבנות בסיס טוב כבר בגיל הגן. כולנו יודעים שהיום הילדים בגיל הרך מסוגלים להפעיל ולהשתמש במערוכות הפעלה פשוטות , הם מסוגלים לרכוש מיומנויות בסיסיות של חיפוש מידע באינטרנט ולעבוד בתוכנות מחשב פשוטות באופן עצמאי. כמובן שבגיל הזה הם זקוקים בעזרה ותיווך של המבוגר מכיוון שטרם רכשו מיומנויות קריאה וכתיבה ולכן תכנית תקשוב לאומית חייבת להיות מותאמת למסגרת הגן בדומה למסגרת של חינוך מיוחד.

כולי תקווה שישנן גננות ואנשי חינוך ואקדמיה שחושבים כמוני ושבעתיד הקרוב אנו כולנו נוכל להיחשף לחינוך אחר ,חינוך שבאמת עונה לצרכים של יליד דיגיטאלי במאה ה21.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה