עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שישי, 7 בספטמבר 2012

מיומנות התקשוב או הפער הדיגיטלי בין הגננת למורה ומשמעותם בהכנסת התקשוב לחינוך הקדם יסודי.

כפי שציינתי בכתבה הקודמת, הפרויקט "מחשב לכל גננת " יצא לדרך. ואומנם רק במספר המצומצם של הגנים בארץ ורק בשתי ערים בארץ( ירושלים ואריאל) אך זו בהחלט דרך חדשה ומבורכת.
בעקבות החשיפה לתקשורת החלטתי לבדוק ולחפש מידע רלוונטי לגבי הפרויקט. כך נתקלתי ברשומה מעניינת בפייסבוק אשר מתעדת את האירוע המרגש של חלוקת המחשבים לגננות בירושלים. וכמובן מכיוון שמדובר ברשת חברתית הופיעו בעקבותיה מגוון תגובות בנושא.
נדהמתי לגלות כי בעצם רוב הגננות אשר הגיבו לכתבה רואות בפרויקט מין מתנה אישית אשר תאפשר להן לארגן ולשמור את הקבצים הקשורים לגן ולא מבינות כלל שפרויקט "מחשב לכל גננת" מהווה התחלה משמעותית של הכנסת התקשוב לגן. ובצדק הרי בשנים האחרונות כאשר דיברו על נושא התקשוב לא התייחסו כלל לאוכלוסיית הגננות.
הגננת לרוב הינה בודדת בתוך גנה ולרוב אינה נחשפת כלל לפעילויות מתוקשבות לעומת המורים אשר עברו תהליך משמעותי אשר החל מהכנסת מעבדות המחשבים לבתי ספר, התפשט עד למגוון השתלמויות משמעותיות בתחום התקשוב והגיע עד ללוח אינטראקטיבי ומחשב לכל תלמיד.
על כן נשאלת השאלה האם אוכלוסיית הגננות בארץ מוכנה כיום לשינוי? כמובן שנכון להיום התשובה תהיה שלילית ולכן נכון יותר לשאול מה צריכה לדעת ולהבין כל גננת אשר נכנסת לפרויקט "מחשב לכל גננת" ועל מה חייבים לשים דגש משמעותי בתהליך הכנסת התקשוב לגן על מנת שיהיה משמעותי ואפקטיבי.
כיום, מרבית הגננות הינן בעלות אוריינות דיגיטלית אשר יודעות מחשב מהו. כבר ישנן תכניות , ספרים דיגיטליים , אתרי אינטרנט, ופרסומים אשר מיעודים לילדי הגן ולשימוש הגננת. במגוון המכללות בארץ מציעים השתלמויות בנושאי מחשבים ותקשוב. כבר היום מגיע ל25 גנים בירושלים ציוד חדש (מחשבים, מקרנים, לוחות אינטראקטיביים). אך, למרבה הצער, אנו חייבים להודות בכך כי רוב הגננת חסרות מיומנויות תקשוב, הן אינן מודעות כלל לצורה בה עובדים עם ציוד חדשני זה ואינן מסוגלות לנצל את הפוטנציאל שטמון בכלי בצורה אפקטיבית ומושכלת.
אין לי ספק כי רוב הגננות ינצלו את הכלי להצגת תמונות ושקופיות, לעתים קרובות באיכות נמוכה
אשר בעצם יהוו תחליף לאמצעים חזותיים אחרים שבהם הן השתמשו עד היום ובעצם ימשיכו ללמד באותה הדרך בה לימדו עד היום .או ישנה דרך אחרת כאשר גננת תשתמש בחומרים מוכנים אשר מתאימים לתלמידים בכיתות נמוכות ואשר פותחו לרוב על ידי המורים אשר עברו תהליך מסוים . השאלה היא האם אותה גננת תהיה בעלת היכולת "לשנות", "לשפר", "לתקן" את המוצר הקיים, או אפילו ליצור מוצר חדש?
אני רק כולי תקווה שהדבר לא יגרום לאותה גננת להרגיש חוסר יכולת, חוסר ידע ומיומנויות בטכנולוגיות מידע ובעקבות כך חוסר אונים אשר יגרום להתנגדות מוחלטת של הכנסת התקשוב לגן.
ולכן, במקביל להכנסת התקשוב לגני הילדים חייבים להשקיע בגננת עצמה, בפיתוח האוריינות הדיגיטלית ובסגירת הפערים הדיגיטליים הרחבים בין המורה לגננת בנוסף לפער הדיגיטלי הקיים בין הגננת לתלמיד.
הגננות חייבות להבין כי המחשב הוא רק כלי וכי השימוש בו חייב להשתלב בצורה אינטגרטיבית במגוון רחב של פעילויות בתוך תכנית העבודה בגן בכדי להקל על השגת היעדים והמטרות המוגדרים בה.
אני אישית ,הודות ללימודי לתואר שני במגמת התקשוב במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה עברתי את התהליך המורכב בו רכשתי בנוסף לאוריינות הפדגוגית את מיומנות התקשוב וצמצמתי את הפער הדיגיטלי . ואני בטוחה שאני לא לבד היום ,ומחר ארגיש סיפוק כאשר אדע שיש סביבי עוד המון חברות בעלות מיומנויות תקשוב המתאימות לעבודה בחינוך הקדם יסודי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה