עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שלישי, 18 בספטמבר 2012

רפלקציה אישית או שלבי התפתחות מקצועית- אישית מגננת לגננת מקוונת


       תם הקיץ ואתו הסמסטר השלישי ועוד תקופה של כתיבת הבלוג הלימודי. היום כשאני מביטה לאחור אני מבינה את מהותו של התהליך אשר עברתי. תהליך אשר במהלכו צמחתי ופרחתי גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית, תהליך שבו הפכתי לאשת מקצוע אשר יודעת בדיוק לאן ברצונה להגיע וכיצד לבנות את התהליך הלימודי והחינוכי בגן על מנת לאפשר לכל תלמיד להגיע למקום שהינו ראוי להיות בו.
    עברתי שינוי תפיסתי משמעותי אשר גרם לי להבין כי היום במאה ה-21 ידיעת השימוש בטכנולוגיה אינה מספיקה, אלא חשוב לדעת להשתמש בה להשגת מטרות פדגוגיות ברורות אשר עומדות בבסיס של תכנון כל פעילות לימודית בפרט והתהליך הלימודי בכלל.
   ואומנם היום אני עומדת במשלב גבוה יותר בגרם המדרגות אך עדיין ישנה עלייה לפני. העלייה עד כה לא הייתה קלה, לעיתים מלווה בעצירה חסרת אונים ללא כוחות, עייפה, מותשת ומבולבלת, מחפשת את המעקה בכדי להישען עליו, גלימה של מים ואויר בכדי לצבור כוחות חדשים, אך לעומת זאת אף פעם לא רציתי לחזור לאחור, מכיוון שתמיד ראיתי את האור בקצה המנהרה וידעתי היטב שרק עלייה זו תספק אותי ותגרום לי להגיע למקום שאני שואפת להיות בו.
    אז מה היה בעלייה זו?
בעצם עברתי את אותם השלבים שעליהם דיברו רותם ואבני במאמרם " שלבי התפתחות מקצועית- אישית ממורה למורה מקוון" (2009)
בתחילת לימודיי הייתה לי הרגשה של "יודע הכל" (רותם, אבני" 2009) . הרגשתי די בטוחה בעצמי. באופן טבעי נמשכתי לכלים דיגיטלים, ראיתי יתרון אדיר בשימוש בהם והבנתי שעלי להשתמש בכלים אלה מכיוון שהינם כלי עזר משמעותיים אשר יכולים לשרת אותי בעבודתי בגן. הייתה לי הרגשה שהנני מלאה בידע ובניסיון ומה שעלי לעשות זה רק להתחזק בידע זה.
       כבר בסמסטר הראשון משהו השתבש. במיוחד בשיעורים של ד"ר שרה שדה אשר הכניסה אותנו למין כאוס, גרמה לנו להבין שהדברים לא נראים כה פשוטים ושקיים פער דיגיטלי עצום בינינו לבין התלמידים שלנו. פתאום הבנתי שלא רק אני יודעת להשתמש בטכנולוגיה אלא גם תלמידי והם כבר נמצאים במקום אחר. על כן אין לי במה להתגאות מכיוון שכל תלמיד שלי בגן ינצח אותי בקלות במשחק מחשב פשוט. זו הייתה מין מכה אשר מצד אחד הורידה את ביטחוני העצמי ומצד שני גרמה לי להתחיל לחשוב על ההוראה שלי. כולנו עברנו תהליך של התארגנות עצמית מכיוון שהבנו כי אם לא נתארגן ולא נמצא דרך אחרת ללמד לא נוכל לתפקד כמורים יעילים. ההרגשה של מלאות בידע התחלפה להרגשה של חוסר ידע וניסיון –בלבול ייאוש והרצון להחזיר הכול לקדמותו.
       בסמסטר השני התנסינו לראשונה בבניית יחידת לימוד מתוקשבת בתמיכה וליווי של ד"ר גילה קורץ ונעמי פורת. פתאום הבנתי שבעצם אינני "יודעת הכול" , פתאום הרגשתי מחסור עצום בידע ובכלים הדיגיטליים. נאלצתי לחקור, ללמוד, להתנסות, ולבדוק על מנת להגיע לתוצר משמעותי. אך המשימה הקשה ביותר הייתה לא רק לבנות עוד משימה מתוקשבת אלה לבנות משימה מתוקשבת אשר עונה למטרה פדגוגית ברורה כפי שציין ד"ר הסגל אלון, וכאשר השימוש בכלי דיגיטלי הכרחי מכיוון שלא ניתן להשיג מטרות אלה בצורה מסורתית רגילה. בשלב זה חשתי אותה הרגשה אשר מתארת את השלב השני של המורה המקוון. אומנם הבנתי את "הפוטנציאל הטמון בשימוש בטכנולוגיה בהוראה-למידה", אך הרגשתי "חסר ידע וכלים" איך וכיצד לעשות זאת. "תחושת עמימות, אי-הבנה, מחסור בכלים וחוסר שליטה בתקשוב" גורמה לי "למבוכה, אך מצד שני - להכרה בצורך להתנסות ולהתמחות בהוראה המקוונת." (רותם, אבני, 2009 ). אט אט התחלתי לצבור ידע חדש תוך הבנה וחשיבה עמוקה ורפלקטיבית על כל מה שאני יודעת ותוך כדי שימוש מושכל בידע שרכשתי.
        ואז הגיע הסמסטר השלישי. אני חייבת לציין שאומנם הוא היה עמוס ביותר אך דווקא במהלכו הרגשתי שינוי תפיסתי משמעותי. זכיתי ללמוד עם שתי מרצות מדהימות, ד"ר אתי כוכבי וד"ר ליאת אייל אשר בצורה שיטתית, ברורה, וממוקדת גרמו לי שוב ושוב לבדוק, לחשוב ולהבין מה עלי לעשות על מנת להפוך את ההוראה שלי לאפקטיבית ויעילה. כך נולדה יחידת לימוד מתוקשבת של "קן הנמלים מהחוץ ומהפנים". ואומנם עדיין לא קבלנו את הציון הסופי אך אני בטוחה שזהו תוצר אחר, תוצר שנבנה על ידי שתי גננות אשר מבינות היטב מה הן המטרות הפדגוגיות אשר עומדות בבסיסה של כל פעילות , ומבינות היטב את הרציונל של השימוש בכל יישום ויישום.
    היום אני שוב מרגישה כי בטחוני העצמי עולה מכיוון שאני שוב מתמלאת בידע אשר בבסיסו עמד תהליך חשיבתי מורכב. ידע זה נוצר תוך רפלקציה אישית אשר ליוותה אותי במהלך תקופה זו. היום אני נמצאת בשלב הבא כאשר אני "יוזמת ומחפשת דרכים ורעיונות לשיפור ההוראה המקוונת. מתנסה ביישום כלים טכנולוגיים- פדגוגיים בהוראתי, כמו גם בפיתוח עצמי של פעילויות מקוונות ללומדים." (רותם ואבני 2009)
      לסיכום אני חייבת לציין שהתהליך שעברתי משתקף בכתיבת בלוג זה , כאשר בלעדיו אינני בטוחה שהייתי מגיעה למדרגה שבה אני נמצאת היום. ואומנם יש עוד עלייה לפני אך היום אני הרבה יותר מוכשרת ,בטוחה בעצמי ומלאה כוחות ורצון לעלות הלאה ....

מקור:
אברום רותם ועידית אבני, "שלבי התפתחות מקצועית-אישית ממורה למורה מקוון" מרץ 2009

יום שישי, 7 בספטמבר 2012

מיומנות התקשוב או הפער הדיגיטלי בין הגננת למורה ומשמעותם בהכנסת התקשוב לחינוך הקדם יסודי.

כפי שציינתי בכתבה הקודמת, הפרויקט "מחשב לכל גננת " יצא לדרך. ואומנם רק במספר המצומצם של הגנים בארץ ורק בשתי ערים בארץ( ירושלים ואריאל) אך זו בהחלט דרך חדשה ומבורכת.
בעקבות החשיפה לתקשורת החלטתי לבדוק ולחפש מידע רלוונטי לגבי הפרויקט. כך נתקלתי ברשומה מעניינת בפייסבוק אשר מתעדת את האירוע המרגש של חלוקת המחשבים לגננות בירושלים. וכמובן מכיוון שמדובר ברשת חברתית הופיעו בעקבותיה מגוון תגובות בנושא.
נדהמתי לגלות כי בעצם רוב הגננות אשר הגיבו לכתבה רואות בפרויקט מין מתנה אישית אשר תאפשר להן לארגן ולשמור את הקבצים הקשורים לגן ולא מבינות כלל שפרויקט "מחשב לכל גננת" מהווה התחלה משמעותית של הכנסת התקשוב לגן. ובצדק הרי בשנים האחרונות כאשר דיברו על נושא התקשוב לא התייחסו כלל לאוכלוסיית הגננות.
הגננת לרוב הינה בודדת בתוך גנה ולרוב אינה נחשפת כלל לפעילויות מתוקשבות לעומת המורים אשר עברו תהליך משמעותי אשר החל מהכנסת מעבדות המחשבים לבתי ספר, התפשט עד למגוון השתלמויות משמעותיות בתחום התקשוב והגיע עד ללוח אינטראקטיבי ומחשב לכל תלמיד.
על כן נשאלת השאלה האם אוכלוסיית הגננות בארץ מוכנה כיום לשינוי? כמובן שנכון להיום התשובה תהיה שלילית ולכן נכון יותר לשאול מה צריכה לדעת ולהבין כל גננת אשר נכנסת לפרויקט "מחשב לכל גננת" ועל מה חייבים לשים דגש משמעותי בתהליך הכנסת התקשוב לגן על מנת שיהיה משמעותי ואפקטיבי.
כיום, מרבית הגננות הינן בעלות אוריינות דיגיטלית אשר יודעות מחשב מהו. כבר ישנן תכניות , ספרים דיגיטליים , אתרי אינטרנט, ופרסומים אשר מיעודים לילדי הגן ולשימוש הגננת. במגוון המכללות בארץ מציעים השתלמויות בנושאי מחשבים ותקשוב. כבר היום מגיע ל25 גנים בירושלים ציוד חדש (מחשבים, מקרנים, לוחות אינטראקטיביים). אך, למרבה הצער, אנו חייבים להודות בכך כי רוב הגננת חסרות מיומנויות תקשוב, הן אינן מודעות כלל לצורה בה עובדים עם ציוד חדשני זה ואינן מסוגלות לנצל את הפוטנציאל שטמון בכלי בצורה אפקטיבית ומושכלת.
אין לי ספק כי רוב הגננות ינצלו את הכלי להצגת תמונות ושקופיות, לעתים קרובות באיכות נמוכה
אשר בעצם יהוו תחליף לאמצעים חזותיים אחרים שבהם הן השתמשו עד היום ובעצם ימשיכו ללמד באותה הדרך בה לימדו עד היום .או ישנה דרך אחרת כאשר גננת תשתמש בחומרים מוכנים אשר מתאימים לתלמידים בכיתות נמוכות ואשר פותחו לרוב על ידי המורים אשר עברו תהליך מסוים . השאלה היא האם אותה גננת תהיה בעלת היכולת "לשנות", "לשפר", "לתקן" את המוצר הקיים, או אפילו ליצור מוצר חדש?
אני רק כולי תקווה שהדבר לא יגרום לאותה גננת להרגיש חוסר יכולת, חוסר ידע ומיומנויות בטכנולוגיות מידע ובעקבות כך חוסר אונים אשר יגרום להתנגדות מוחלטת של הכנסת התקשוב לגן.
ולכן, במקביל להכנסת התקשוב לגני הילדים חייבים להשקיע בגננת עצמה, בפיתוח האוריינות הדיגיטלית ובסגירת הפערים הדיגיטליים הרחבים בין המורה לגננת בנוסף לפער הדיגיטלי הקיים בין הגננת לתלמיד.
הגננות חייבות להבין כי המחשב הוא רק כלי וכי השימוש בו חייב להשתלב בצורה אינטגרטיבית במגוון רחב של פעילויות בתוך תכנית העבודה בגן בכדי להקל על השגת היעדים והמטרות המוגדרים בה.
אני אישית ,הודות ללימודי לתואר שני במגמת התקשוב במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה עברתי את התהליך המורכב בו רכשתי בנוסף לאוריינות הפדגוגית את מיומנות התקשוב וצמצמתי את הפער הדיגיטלי . ואני בטוחה שאני לא לבד היום ,ומחר ארגיש סיפוק כאשר אדע שיש סביבי עוד המון חברות בעלות מיומנויות תקשוב המתאימות לעבודה בחינוך הקדם יסודי.

יום שלישי, 4 בספטמבר 2012

אם נרצה אין זו אגדה...

השבוע נחשפתי לפרויקט חדש של עירית אריאל ועריית ירושלים בשיתוף עם משרד החינוך, קרן אתנה והסתדרות המורים בשם "מחשב לכל גננת" אשר יוצא לפועל כבר החל משנת הלימודים הנוכחית.

http://www.athenafund.org/?categoryId=85831

לראשונה מדובר בפרויקט מהותי נרחב אשר אינו מהווה חדשנות בודדת אלא תפיסה חדשנית מהותית ומורכבת אשר מייחדת את הנציגים מכל הגורמים האחראים על החינוך הקדם היסודי.

אומנם הכנסת ערים אלה לפרויקט מבורך זה עדיין רק הסנונית הראשונה, אך אין לי ספק שהיא תביא אחריה מהפכת תקשוב גדולה אשר תכנס לכל גן בארץ ותהווה בסיס משמעותי ללמידה משמעותית כבר בגיל הרך.

אז אם נרצה אין זו אגדה ....רק בליבי קינאה וחוסר יכולת לחכות לרגע שהפרויקט יכנס גם לאשדוד ויהפוך את האגדה המתוקשבת שעליה אני חולמת כבר שנים למציאות של ממש...