עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום ראשון, 22 ביולי 2012

גברת ממהרת


לפני מספר ימים קיבלתי מחברתי במתנה את הספר "גברת ממהרת" מאת אתי בהט-שפירר. לאחר יום מתיש ומעייף, אשר היה מלא בהתרוצצויות בין משפחתי, השיפוצים והלימודים, הגעתי אל המיטה באפיסת כוחות, הספר בידי, בציפייה לקרוא מספר עמודים אשר יעזרו לי להתנתק מהשגרה ויסייעו לחלומות נעימים למצוא את דרכם אלי. אך, עברו מספר שעות לאחר שהנחתי את הספר מידי ופניתי לכרית. החלומות הנעימים אשר ציפיתי לבואם התחלפו בלילה לבן מלא במחשבות, ספקות ותהיות.
לפתע ראיתי את עצמי כאותה גברת ממהרת, אשר מנהלת את חייה באינטנסיביות, מתרוצצת בין מיליון דברים על מנת להספיקם. כהשוואה לאותה גברת, כרגע סביבי חגים אין ספור מחשבים ומשימות לימודיות. הכיור אט אט מתמלא בערמת כלים, והבית צובר לכלוך ואבק. ופתאום ראיתי כי בעלי עושה את רוב עבודות הבית ונאנח בלי סוף והילדים זוכים לדבר עם אימם רק בטלפון, כאשר את מרבית זמנם הם מעבירים עם חבריהם. ואני, יושבת מכופפת ליד המחשב, לבושה פיג'מה ונעלי בית כאשר מטרה אחת עומדת בראש מעיניי, והיא לבצע את המטלות בצורה הטובה ביותר.
עלתה בי המחשבה על האופי שלי, על נטייתי לפרפקציוניזם ומושלמות, על אי יכולתי לבצע דבר מה בחצי כוח או להשלים דבר מה לא מושלם עד סופו, על אי יכולתי לסמוך על מישהו בצורה מוחלטת ועל השאיפה התמידית שלי למצוינות.
השאלה האם ברצוני או באפשרותי להשתנות מהדהדת בראשי באופן תמידי. זוהי שאלה אשר שאלתי את עצמי מיליון פעם. ואם אין באפשרותי הדבר, האם אצליח לתמרן בין הדברים, להישאר על מסלול המרתון של החיים מבלי לפגוע במשפחתי כמו גם לא לשכוח מהיותי אני והיותי אישה.
יש בי צורך למצוא את התשובות לשאלות אלו. אך על מנת שאהיה מסוגלת לענות עליהן, עלי לקחת פסק זמן, לעצור ולחשוב על עצמי ואולי אף לנסות ולשנות את תפיסתי כמו גם לבצע ניהול טוב יותר של הזמן ולנסות לשלב את השגרה יחד עם האני האישי בצורה הטובה והבריאה ביותר.
על כן, הגיע הזמן לחופשה מפנקת עם משפחתי האהובה ולמהפך אישי. הגיע הזמן לצבירת כוחות חדשים ואף לקריאה חוזרת של ספר מדהים זה, אשר אולי בסופו של דבר יגרום לי, בדומה לגיבורת הספר, לבחור ללכת בדרך אשר היא נכונה, מתחשבת, יעילה ובריאה.

יום ראשון, 15 ביולי 2012

האם גן הילדים צריך אתר אינטרנט (המשך)

בשבוע שעבר התקיים המפגש הראשון של הצוות המוביל של גננות אשדוד עם מנהל הפורטל החינוכי של אשדוד אדון נטע לב. פגישה הוצגה לעיני הצוות פלטפורמה ידידותית לבניית אתר אינטרנט של הגן, הגננות הביעו את דעתן בנושא והוחלט על הקמת אתר אינטרנט לכל גני הילדים העירוניים באשדוד אשר יופיעו באיזור החינוך באתר העירוני.
הגננות הדגישו שכל אתר חייב להיות ברוח של הגן, לענות על צרכיו הייחודיים שלו , הוא חייב להיות ידידותי ולהוות כלי עזר לגננת ולא מכשול וקושי נוסף בעבודתן הלא קלה בגן. הגננות העלו על הפרק את העניין של סוגיית התמיכה הטכנית. הגננות הדגישו כי הן מצפות כי היא תהיה נרחבת ונזקקת. ועל כן הוחלט שכל גננת של הצוות המוביל תתנסה בפלטפורמה לבניית אתרים, תגבש את התבנית המועדפת לגנה על מנת להביל את הדרך לשאר גננות בעיר.
יצאתי מהפגישה כולי נרגשת, ראיתי אור בקצה המנהרה, הדבר שחלמתי עליו במשך 7-8 השנים האחרונות עומד להתגשם. אני הולכת לפתח אתר אינטרנט לגני בתמיכה של רשות עירונית וזוהי לא אגדה!!!
כבר למחרת קיבלתי טופס מקוון ובו התבקשתי לבנות תבנית לאתר העתידי. מיד פניתי לחומרים שלמדתי בקורס" של תקשוב ולמידה של ד"ר גילה קורץ- למצגת המפורטת שמביא דעות שונות בהתייחסות לאתר בית ספרי ולמאמר של קליין וטובים האתר הבית ספרי – פנים רבות ליישומי תקשוב.[1]
אומנם כל החומרים המוזכרים למעלה מתייחסים לאתר בית ספרי, אך ניסיתי לבדוק אותם ולהתאימם לגן.
אז מה לפי דעתי אמור לכלול אתר גן הילדים?
כפי שציינתי ברשומה הקודמת אתר האינטרנט של הגן הוא חלון הראווה של הגן, ועל כן הוא חייב לתת מענה פדגוגי לצורכי הגן, לאפשר שיקוף של ההתנהלות החינוכית והלימודית, לאפשר למידה גם מעבר למרחב הפיזי של הגן, להוות אמצעי תקשורת בין הצוות, התלמידים, ההורים והקהילה ולשמש סביבת ארגון ולמידה מקוונת יעילה עבור הגן. 

1. תחום ציבורי:  פתוח ללא סיסמה אשר אמור לחזק את הקשר של הגן והקהילה גם בארץ וגם מחוצה לה.
· אודות הגן (שם, כתובת, גיל הילדים, שעות הפעילות , תמונות )
· צוות הגן (ניתן להוסיף תמונות)
· אני מאמין וחזון חינוכי
· פרויקטים ייחודיים
2. תחום פדגוגי אשר ישמש מקום ללמידה ,ויהווה חלון ראווה לפרסום תוצרים מתוקשבים, מרכז משאבים חיצוני ,מאגר פנימי שיתפתח בצורה הדרגתית , פיתוח סביבות למידה אינטראקטיביות.
· הפניה לאתרים ולסביבות למידה שונות ,
· יצירת סביבות למידה מקוונות בנושאים שונים.
· תכנית חודשית/ שבועית (עדיף על פריסה של לוח שנה)
· נושאי לימוד(חגים ומועדים) דפי קשר.
3. קשר עם הורים - מקום לשיתוף ומעורבות הורים
· לוח חגים וחופשות
· ברכות ואיחולים
· תכנית עבודה כללית
· סדר יום בגן
· דף קשר
· פרויקט תזונה נכונה
· תקנון הגן
· חוגים ותכניות העשרה
· כדאי לעיין
· סל תרבות
· סיכומי אסיפות ההורים
4. תחום מנהלי : ערוץ תקשורת עם הצוות ותיק הגן המתוקשב
· תכניות עבודה
· לו"ז ישיבות הצוות ופרוטוקולים
· מסמכים
כולי תקווה כי אתר האינטרנט העתידי של גני יהווה חלון ראווה של הגן ועל כן תתאפשר לכל הצוות הזדמנות לפרסם את העשייה החינוכית והלימודית בגן ובנוסף הדבר יהווה פלטפורמה לימודית לכל ילדי הגן ויאפשר קשר יעיל ומשמעותי עם ההורים, אשר יגרום לשיתוף פעולה אמיתי ופורה.

מקורות:
קליין, ש. וטובין ד. (2011). האתר הבית ספרי – פנים רבות ליישומי תקשוב. מתוך: חן, ד' וקורץ, ג' (עורכים). בתוך: ד' חן וג' קורץ (עורכים), תקשוב, למידה והוראה (עמ' 231-246). אור יהודה: המרכז ללימודים אקדמיים

יום חמישי, 12 ביולי 2012

טכנולוגיה ופדגוגיה והקשר ביניהם בבניית פעילות מתקשבת.



במסגרת הקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" של ד"ר אתי כוכבי התבקשנו לפתח יחידת לימוד  עם דגש לפעילות מתוקשבת ועל סמך הגדרה של מטרות פדגוגיות ברורות לכל פעילות.

התייצבה לעינינו  דילמה לא קלה אשר מעלה על הפרק את השאלה :מה בעצם קודם למה טכנולוגיה או פדגוגיה? על מה בעצם אנו כאנשי החינוך צריכים לשים דגש בבניית פעילות מתוקשבת, על היתרונות בשימוש בכלים המתוקשבים, אשר  עשויים להפוך כל פעילות לדינמית, צבעונית ואינטראקטיבית ואז להלביש עליה צרכים פדגוגיים או שמא להפך עלינו להגדיר מטרות פדגוגיות ברורות ולהשתמש בכלים טכנולוגיים מפותחים על מנת לעזור להשיג מטרות אלה?

גבי סולומון [1] במאמרו "פדגוגיה וטכנולוגיה - מי מכשכש בזנב של מי?" מדגיש כי התפיסה הפדגוגית צריכה להיות פתוחה לחידושים טכנולוגיים, אך לא לתת להם "להוביל אותה באף".
זאת אומרת שהיום בעידן  הדיגיטלי עומדים לרשותנו מגוון כלים טכנולוגים  אשר עשויים לתמוך בפדגוגיה ולאפשר לה להשיג את מטרותיה. על כן חשוב שנשתמש בכלים אלה באופן מושכל  וייחודי על מנת ללמד את התוכן אשר קשה או לא ניתן להסבירו  בצורה פרונטאלית וליניארית ללא שימוש באמצעים ויזואליים ואינטראקטיביים  של התקשוב. לעמת זאת אם נעמיד את הטכנולוגיות בראש  המטרה הלימודית ונשתמש בה כתחליף לאותם אמצעים ויזואליים ודידקטיים  שהשתמשנו בהם בעבר וגם באותה הדרך אנו עלולים להפוך את התהליך הלימודי למסובך ומסורבל.
אנסה להסביר. הגננת המשתמשת באמצעי המחשה ויזואליים ,לדוגמה תמונות, תשתמש בתמונות דומות על גבי המסך. אך רק משום שהן יותר צבעוניות ואיכותיות לא תשנה או תשפר את התהליך הלימודי אלא להפך תסבך אותו מכיוון שבמקום לתלות תמונה על הלוח, עליה לפתוח את המחשב, למצוא תמונה מתאימה וברגע שתכבה את המחשב התמונה תעלם לעומת תמונה על הדף  אשר תישאר על הלוח בגן.
גם אורנית ספקטור -לוי [2] –מנהלת מרכז דע גן באוניברסיטת בר אילן במאמרה "מחשבות על מחשב בגן" מדגישה כי "אין טעם להשתמש בטכנולוגיה כדי ללמד את אותם חומרים ישנים באותם דרכים, יש לחתור לשימוש חדשני ואיכותי בטכנולוגיה שיאפשר העצמה של כל ילד בהתאם להתפתחותו הקוגניטיבית והרגשית ובהתאם ליכולותיו ולצרכיו"
סרט יפה הממחיש בצורה ברורה את השימוש  הלא מושכל בטכנולוגיה , כאשר המורה משתמשת בטכנולוגיה למטרת הלימוד של אותם חומרים ישנים ובאותה דרך מסורתית.
ועל כן על מנת לתכנן  יחידת לימוד אפקטיבית ומשמעותית קודם כל עלינו  לבחור נושא שקשה ללמד אותו בדרך הרגילה הלא מתוקשבת, להציב לפנינו מטרות פדגוגיות ברורות ואז לתכנן פעילויות משולבות תקשוב כך שיעזרו להשיג את המטרות הפדגוגיות שהצבנו בצורה המיטבית ביותר.

חשוב לי  לציין כי במהלך הלימודים עברתי תהליך מורכב, אשר גרם לי לחשוב, לבדוק, לשער להסיק מסכנות ולהבין. היום כשאני מדברת על תקשוב במערכת קדם יסודית זו לא סתם תחושת בטן אינטואיטיבית חסרת רקע והבנה ,אלא עמדה חינוכית  מושכלת אשר מחזקת וגורמת להוביל לשינוי.
אני בטוחה שנעבור תהליך מורכב של בניית יחידת לימוד אך אין לי ספק שזה יהיה תהליך מורכב, מרתק ומעניין אשר יביא לתוצר חדשני המתאים לחינוך הקדם יסודי.

מקורות:
  1. סלומון, ג. (2000), "פדגוגיה וטכנולוגיה: מי מכשכש במי?", הרצאה שניתנה במשרד החינוך, אוניברסיטת חיפה, חיפה, ישראל.
  2. ספקטור-לוי,א. (2012), "מחשבות על מחשב בגן", עלון דע-גן מס' 5, אוניברסיטה בר אילן.

יום שישי, 6 ביולי 2012

הכנס החמישי של מרכז דע-גן



השבוע נכחתי בכנס החמישי של מרכז דע-גן אשר התקיים באוניברסיטת בר אילן.
הכנס היה מושקע, עשיר בתוכניות ,פרויקטים ויישומיים, מאורגן למופת, מעניין ומרתק ודוגל בחזון של המרכז דע גן לקידום המתמטיקה, המדע והטכנולוגיה בחינוך הקדם יסודי .
כל ההרצאות, היוזמות והצגות הפרויקטים היו מרתקות ומעניינות ביותר, אך אחת היוזמות נגעה בלבי בצורה מיוחדת וגרמה לי מצד אחד לשמוח ולהריע הידד "יש ניצני תקשוב בגני הילדים!!!" אך מצד שני כיווצה את ליבי ועוררה מין קנאה חיובית לאמצעים הטכנולוגיים המפותחים לעשייה האישית. מדובר בהצגה סביב פעילות הילדים עם "לוח חכם" בגן הילדים שהציגה מנהלת גן "אמנון ותמר" באורנים גב' נטע פרי.
נטע הציגה תמונה של גן ילדים רגיל לחלוטין עם פעילות חווייתית בפינות הגן , במוקדי יצירה ובמשחקים, עם צוות מדהים אשר רוצה לשמר את האווירה הייחודית של הגן ובשום פנים ואופן לא מוכן להפוך את הגן לבית ספר. אך יחד עם זאת יש מקום בגן ללוח מיוחד "לוח חכם".
הלוח הוא לא מרכז העניינים בגן ולעיתים הוא אף מכוסה בוילון ואינו פעיל. אך כאשר נוצרת סיטואציה אשר מעוררת צורך לאתר או להציג מידע מסוים, ולהמשיך דבר שאינו זמין עבור הילדים במרחב הפיזי של הגן, המחשב והלוח החכם מקבלים את הפן המרכזי. כך נטע סיפרה כי הילדים בגנה התעניינו באי טרופי שנמצא באינדונזיה בשם באלי. ראשית בתיווכה של הגננת הילדים איתרו את האי בגלובוס ובהמשך איתרו במפה הדיגיטלית על צג המסך וטיילו בצורה ווירטואלית באי.
בנוסף נטע ספרה כי היא משלבת את הלוח בפעילויות שונות בגן . כך הוצגה לפנינו פעילות יצירתית בגן בה הילדים יצרו דגמים מצורות גאומטריות שונות על צג הלוח החכם וניסו לשחזר את היצירה על הדף במוקד היצירה. בנוסף ,סיפרה נטע , שהילדים מתנסים בפעילויות משחקיות שונות על צג הלוח החכם שבו הילדים עובדים על משטח ענק . התנסות זו גרמה לתזוזה של כל הגוף ועוזרת בפיתוחה של מוטוריקה גסה ובמיוחד של חגורת הכתפיים.
כפי שהבנתי הלוח החכם הותקן בגן ביוזמה של מועצה איזורית גן "אורנים" למטרת ניסיון של הכנסת התקשוב גם למערכת החינוך הקדם יסודית. אומנם זהו רק נסיון אך הינו ניסיון מוצלח שמראה יעילות וישיבות? של הכנסת אמצעים טכנולוגים מתוקשבים לחינוך כבר מגיל הגן.
בהזדמנות זו ברצוני לברך את נטע על העשייה מבורכת זאת, ולהודות לכל צוות דע גן ולכל מארגני הכנס על חוויה בלתי נשכחת, מעוררת השראה ורצון ליזום, ליצור ולהוביל לשינוי.

יום ראשון, 1 ביולי 2012

האם גן ילדים צריך אתר אינטרנט?


לפני כחצי שנה במסגרת פורם גננות של עיר אשדוד הוצגה לפני הגננות , והפיקוח פלטפורמה חדשה לבניית אתר אינטרנט לכל גן בעיר שפותחה בתמיכה של מנהל החינוך העירוני. ההצגה של הפלטפורמה עוררה לא מעט שאלות אצל הגננות כי מצד אחד הבינו כי הולך להתרחש דבר מה חדשני ומועיל אך מצד שני חששו מהחדש ,והלא מוכר אשר יכול לגזול מהן המון זמן וכוח בשל אי התמחות בעולם הדיגיטאלי. גם הפיקוח לא קיבל את ההצעה בזרועות פתוחות ודרש להקפיא את הפרויקט עד קבלת המסמכים הנדרשים ממשרד החינוך. לפני כשבוע קבלתי טלפון מנטע לב –מנהל פורטל החינוך בעיר אשר בישר לי שיש הסכמה מלאה מהפיקוח הכולל בעיר וביקש בקשה לארגן קבוצה של גננות המובילות בתחום התקשוב על מנת לפתח נושא חשוב זה.


אז מדוע בעצם גן ילדים צריך אתר אינטרנט?
קשה היום למצוא בית ספר בארץ ללא אתר אינטרנט. "משרד החינוך מעודד הצטרפות של צוות בית הספר, התלמידים וההורים למרחבי למידה מקוונים, המקדמים מטרות חינוכיות, לימודיות וחברתיות בפעילות חינוכית שיתופית". (חוזר מנכ"ל 9.4-10 אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט)

הרבה מאנשי החינוך והאקדמיה עוסקים בהערכה של אתרי אינטרנט בית ספרים ורואים באתר בית-הספר כחלק בלתי נפרד ממערכת ההוראה והלמידה. כך ד"ר אברום רותם וד"ר יהודה פלד בספרם " לקראת בית ספר מקוון"( 2008 ) טוענים כי מטרת אתר בית ספר היא לספק מענה פדגוגי לצורכי בית הספר ולשמש סביבת ארגון למידה מקוונת יעילה. דעתם היא כי אתר אינטרנט נחשב היום כחלון ראווה של בית הספר, ועל כן על האתר לתת מענה לקהילה ולכלול מידע רלוונטי אשר מעניין את ההורים. כמו כן האתר חייב לאפשר אינטראקציה עם גורמים בבית הספר עצמו. בנוסף האתר הבית ספרי מהווה מעטפת ארגונית מקוונת לניהול הצרכים המנהליים.

ומה קורה לגבי הארגון הלימודי הבסיסי של מערכת החינוך שהינו גן הילדים? האם גן הילדים אינו זקוק ל"חלון ראווה" שבו הצוות החינוכי של הגן יוכל להציג את האני המאמין ולפרסם את העשייה החינוכית בגן. לרוב מנהלות גן מוצאות את עצמן בודדות במערכת החינוך. מצד אחד לרוב הן מתמודדות לבד עם כל הקשיים ומצד שני גם רוב היוזמות החינוכיות נשארות רק ברמה של הגן המסוים. אין לצוות הגן פלטפורמה מתאימה, נגישה וזמינה אשר תהווה חלון ראווה של הגן.

היום בשל פתיחת אזורי הרישום כל גננת בדומה לבית הספר מעוניינת לפרסם את גנה ולהציג את הפלטפורמה החינוכית על מנת למשוך לגנה תלמידים. כמובן רצונה של הגננת לעשות זאת בצורה מכובדת ומקצועית. אך בשטח קיימת תופעה הפוכה שבה בתקופת הרישום לגני הילדים עומד צוות הגן בפני אתגר לא קל שבו הוא נאלץ לארח הורים רבים במסגרת "ימים פתוחים "ומתבקש להסביר להורים המעוניינים לרשום את ילדם לגן על האני מאמין ובו זמנית לנהל יום עבודה רגיל עם 35 ילדים. ברור שבדרך זו לא יוכל צוות הגן לשווק את עצמו בצורה ברורה, מובנת ומקצועית.

הבט נוסף הינו הקשר של הצוות עם ההורים ועם הקהילה. לגן ילדים בהשוואה (בדומה) לבית ספר ישנו קשר הדוק עם ההורים אשר עדיין לוקחים חלק פעיל בנעשה בגן ורוצים להיות מעורבים באופן ישיר בתהליך הלימודי והחינוכי בגן. היום משרד החינוך דוגל להעצים ולהביא להתנהלות הירוקה של הגנים. גנים רבים מקבלים תו תקן ירוק אך עדיין אין תקשורת "ירוקה" עם ההורים, כאשר רוב הקשר עם ההורים נעשה באמצעות פתקים, מכתבים, דפי קשר ושיחות טלפון רבות. גם בתחום הניהולי הכל עדיין על הנייר. הרי גן ילדים הינו אירגון אשר מכיל לא רק את מנהלת הגן והסייעת הקבועה אלא גם גננת וסייעת רוטציה, מורה למוסיקה וספורט, צוות של חוגים, גנן, שומר ועוד.
אין לי ספק שהיום במאה 21 גן ילדים זקוק לפלטפורמה מקוונת שתתן בדומה לבית הספר מענה פדגוגי לצורכי הגן, תאפשר שיקוף של התנהלות החינוכית והלימודית, תאפשר למידה גם מעבר למרחב הפיזי של הגן, תהווה אמצעי תקשורת בין הצוות, התלמידים, ההורים והקהילה ותשמש סביבת ארגון ולמידה מקוונת יעילה עבור הגן. אך משום מה נכון להיום אינו קיים שום מסמך רשמי וברור אשר מתייחס לצרכים של הגן בתחום התקשוב.

        נכון כי גן ילדים הינו ארגון קטן יחסית וכמובן שמרבית הגננות אינן מסוגלות לבנות בכוחות עצמן אתר של גן, ואף התקציב המינימלי של הגן לא יאפשר לרכוש שירותים של בנייה ותחזוקה של אתר אינטרנט בחברות מסחריות רבות שמספקות שירותים אלה לגנים פרטיים. יחד עם זאת היום מרבית הגננות הן בעלות ידע בסיסי בשימוש במחשב ובאינטרנט, רובן יודעות לגלוש ומנהלות חשבון פייסבוק. על כן מוטלת אחריות על הרשויות או על משרד החינוך לפתח פלטפורמה ידידותית לבניית אתרי אינטרנט לגני הילדים שבה כל גננת בדומה לדף פרטי בפייסבוק בלחיצת כפתור תוכל להכניס את התכנים המתאימים לגנה ולעצב את האתר של הגן שלה בצורה ייחודית ומקצועית.
אני גאה שהעיר אשדוד בה אני חייה ועובדת מובילה בתחום החינוך בארץ. במנהל החינוך כבר הבינו כי קיים צורך זה ופתחו פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט לגני ילדים. השבוע ייפגש הצוות המוביל של הגננות המתוקשבות בעיר עם נציגים של מנהל החינוך למטרה של פיתוח פלטפורמה ולהתאימה לצרכים של הגן. ונכון כי הדרך לפנינו עוד ארוכה, אך השינוי כבר החל.
אני שמחה וגאה להיות זאת המובילה שינוי מבורך זה.