עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום שבת, 26 במאי 2012

יחידת לימוד -תיעוד של למידה חשיבה וחוויה


ברשומה הקודמת   Google Sites  -האם  כל אחד יכול? התייחסתי לתהליך בניית יחידת הלימוד המתוקשבת  בסביבת Google Sites . ברשומה הנוכחית ברצוני להתייחס לתוכן היחידה ולנסות ולתעד את התהליך האישי אשר עברתי במהלך בניית היחידה.
 מכיוון שגם אני וגם שותפתי לעבודה עובדות במסגרת החינוך הקדם יסודי בחרנו לבנות יחידת לימוד לגילאי הגן. חיפשנו נושא אשר מצד אחד לא ישבור את האופי של הגן ולא יהפוך את התהליך הלימודי לזהה לבית הספר אך מצד שני תאפשר לצאת מכותלי הגן וללמד משהו אשר אין באפשרותנו ללמד בגן בסביבה הרגילה והלא מתוקשבת בצורה איכותית ומשמעותית . בחרנו לשים דגש לקידום החינוך הסביבתי ובעיקרו סביבה ימית והחיים בה. קראנו ליחידת הלימוד בשם תוכנית חינוכית יחודית לגני הילדים בעיר אשדוד  בשם "מרגישים את הים " שקמה בשיתוף של חברת נמל אשדוד  עמותת מחמל"י (מרכז לחקר יונקים ימיים), עיריית אשדוד, מפקחות משרד החינוך ואיגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד חבל יבנה. ביחידת הלימוד שבחרנו ניסינו ליישם באופן מתוקשב את הפרויקט המבורך הזה, ועל ידי הישום היצירתי  והייחודי של הפרויקט, לגשת להסמכה ירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך ולזכות בתו תקן יוקרתי של "גן ילדים ירוק
בחרנו בנושא קרוב ללבי ולכן לא היה לי קושי לענות על השאלה מה אנו הולכות להכניס ליחידת הלימוד שבחרנו, אלא כיצד ליצור, לבנות, לעצב, באיזה כלים להשתמש ושוב איך איך ואיך משתמשים בכלים אלה????? 
כפי שציינתי ברשומות הקודמות נחשפנו למגוון כלים ואמצעים דיגיטליים שכולם ללא יוצא מן הכלל היו חדשים עבורי , אך ההתנסות המעשית לא רק אילצה אותי  ללמוד ולחקור כלים חדשים אלה, אלא גם ליהנות מתהליך יצירתי ומשמעותי. כל הצלחה הייתה מעיין של חיזוק חיובי שגרם לי להתנסות שוב ושוב, ואפילו להבין במגביל לעומק את ההתניה האופרנטית של הגישה הביהביוריסטית שלמדנו בשעורי החשיבה והלמידה של  ד"ר ירדן קדר.
גם העובדה כי התבקשנו לבנות יחידת לימוד זאת בזוגות גרמה ללמידה שיתופית משמעותית. האינטראקציה והדינמיקה השיתופית השפיעה על המוטיבציה ועל הרצון האדיר להתנסות  שוב ושוב . חיפשתי ביחד עם חברתי מרינה פילימונוב את הכלים המתאימים ביותר שבאמצעותם ניתן להשיג את המטרות אשר הצבנו לפנינו בצורה המיטבית ביותר. היחידה עברה שינויים אין ספור פעמים, ואף קרו מקרים כי בנינו משימות מתוקשבות בכלי מסוים אך בהמשך לאחר שנתקלנו בכלי אחר אשר נראה לנו מתאים יותר שינינו הכל  לגמרי.
היחידה נבנתה בצורה דינאמית בהתאם ליכולות שלנו  בתחום הבנת עקרונותיה של הלמידה והחשיבה בסביבה הדיגיטלית כמו גם בהתאם לרכישת מיומנות עבודה עם כלים מתוקשבים. בהזדמנות זו ברצוני להודות לד"ר גילה קורץ ולנעמי פורת עידוד , על העזרה, התהליך הלימודי והאווירה אשר נוצרו במהלך קורס זה היו מובנים, ברורים, תומכים ובטוחים ויחד עם זאת זה היה תהליך מסקרן, מציב אתגרים, יצירתי ומעודד חשיבה פתוחה ואפילו לוגית.
עברנו תהליך משמעותי בו נאלצנו להפעיל חשיבה מסדר גבוה : זה היה מעין  מבוך אשר גרם לנו  לעבור תהליך מורכב של פתרון בעיות, קבלת החלטות ,העלאות השערות , לעבד נתונים לנתח ולבדוק תוצאות , להסיק מסקנות ועוד על מנת להתקדם ולהגיע לנקודת המוצא. היינו צריכים לנתח את הידע הקיים ,הרי הנושא לא  היה חדש בשבילנו, ולהתאים אותו למצב חדש של למידה בסביבה דיגיטלית.
היום כשאנו נמצאות בשלבי הסיום אני מביטה אחורה  ומבינה טוב יותר מה מרגיש תלמיד שעומדים לפניו אתגרים דומים למה שעברנו אנו בבניית תהליך הלימוד . אתגרים אלה השגנו  בסביבה דיגיטאלית תוך כדי התנסות פעילה ושיתופית . הדבר היחיד אשר הפריע לי  באמת  הינו זמן, מכיוון שהכל בא על חשבון המשפחה  והמחויבות לילדים לבעל וכמובן לבית. מיותר להזכיר גם שכולנו לומדים במקביל לעבודה במשרה מלאה.
אני מזמינה אתכם לבקר ביחידת הלימוד . לגלוש, ללמוד, להתעשר, לחשוב ירוק, להסיק מסכנות וכמובן לשמור על הים  ועל החי בו. גלישה נעימה.


"מרגישים את הים"
חושבים ירוק על הים ועל החי בו

יחידת לימוד מקוונת
אינה פלוטוב  ומרינה פילימונוב







יום ראשון, 20 במאי 2012

תקשוב בגן ילדים - אמת או חובה?


היום כשמדברים על תקשוב בגן לא מועלות השאלות מהסוג של כן או לא מכיוון שהיום הטכנולוגיה כבר קיימת בגן כחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של הילדים, אלא השאלה היא אמת או חובה. זאת אומרת האם זו האמת ואנו מחוסר בררה חייבים להתמודד איתה , או שזכינו לחיות בעידן הטכנולוגי ולכן מוטלת עלינו חובה לנצל בצורה המיטבית ביותר את הכלי ולהפוך את תהליך הלמידה וההוראה בגן למשמעותי, דינמי וחווייתי.
יש החושבים שיש להכניס את התקשוב רק לגני חובה. פרופ' פנינה קליין, ראש המוקד להתפתחות הילד ומנהלת מרכז בייקר למחקר בטיפול בילדים עם קשיי התפתחות, שניהם באוניברסיטת בר אילן, אומרת "כי עד גיל 3-4 מומלץ לא "לשגע" את הילד עם המחשב. היא מסבירה שילדים צעירים לומדים טוב יותר אם הם חווים חוויות דרך כל חושיהם, תוך כדי עשייה, וכי הם חווים את החוויות במצבים שבהם הם מרגישים שכדאי להם לפעול - למשל, "כשילד נוגע במשהו, מסתכל על משהו, טועם אותו".(1) 
יחד עם זאת קיימת דעה אחרת אשר מצביעה על החשיבות האדירה של הכנסת התקשוב לגן. כך אורי אלון המנחה להכשרת מורים במחשבים בחינוך , מפתח תוכן להוראה מקוונת במאמרו בהד הגן (דצמבר 2007) ”גנן גידל מחשב בגן“, מדגיש ש"מחשב מביא את העולם לגן מכיוון שחיבור למאגרי מידע רלוונטיים כמו הנגישות לאינטרנט מאפשרת לגננת למצוא משאבי הוראה, בעיקר חזותיים, המותאמים לאוכלוסיית היעד ולתוכניות הלימודים. זול, מהיר ונוח.  (2)לפי דעתו  של אורי אלון "המחשב הינו אמצעי ויזואלי להעברת מידע המאפשר לתעד את ההיבט הויזואלי המקומי (חי, צומח ודומם) ולהפכו לטקסט לימודי. בנוסף לכך באמצעות המחשב יכולה הגננת להפיק עזרי לימוד חזותיים-שמיעתיים להעשרת נושאי הלימוד, כתמיכה בסגנונות לומד שונות. (2)
אני מסכימה בהחלט שילדים צעירים לומדים טוב יותר אם הם חווים חוויות דרך כל החושים שלהם, תוך כדי עשייה, אך לעיתים אין לנו אפשרות להפגיש את הילדים עם העולם הסובב אותם, במיוחד כאשר מדובר בגן עירוני. לעיתים גם התבוננות בכלנית בטבע הופכת למשימה לא ניתנת להשגה, וכאן בא לעזרתנו התקשוב אשר פותח את הדלתות של הגן ומאפשר לדמות את המציאות ללא יציאה פיזית ממבנה הגן. הצילומים באיכות הגבוהה, סרטוני הוידאו, ותוכנות המדיה מאפשרות לא רק להפגיש את הילד עם הסביבה הקרובה אלא למקד אותם , ליצור התבוננות עמוקה ומשמעותית. ריבוי מדיות פונים לערוצי קלט שונים ובכך הם מעבירים מראש מסר של הכרה בשונות הלומדים ובדרכים השונות שבאמצעותן הם יכולים לייצר הצלחות. מיותר לדבר על כך שמגוון אפשרויות העיצוב של המידע תורם ליצירת עניין והנאה אסתטית של הלומדים.
אני הגדרתי לעצמי תקשוב בגן כחובה ואומנם היום ישנן גננות שנמצאים בשלב של אמת אך זה רק משום שאינם שולטות או אינם מכירות עדיין את הכלים המתוקשבים שעומדים לרשותם ולכן עדיין מתקשות לשלב את התקשוב בתהליך למידה והוראה בגן.

מקורות:
1. מי צריך מחשב בגן ילדים? - גאדג'טים הארץ .
2. הד הגן (דצמבר 2007) ”גנן גידל מחשב בגן“,

Google Sites - האם כל אחד יכל?


במסגרת לימודי בקורס של ד"ר גילה קורץ ונעמי פורת  "טכנולוגיות תקשוב ותקשורת למידה"  התבקשנו לבנות יחידת לימוד מתוקשבת . או במילים אחרות לבנות אתר לימודי שבו התלמידים יוכלו ללמוד בצורה  אי-סינכרונית ללא תלות במבוגר.
בשלב הראשון נכנסתי לחרדה- איך אני מהגרת דיגיטאלית יכולה לבנות  בכוחות עצמי אתר שלם???הרי לא למדתי את שפת התכנות וגם לא התנסתי בעבר בבניית אתרי אינטרנט!!! אך הדאגות והחששות נעלמו עם חשיפתי הראשונה לסביבת Google Sites.
 העבודה בסביבה לבניית אתרי אינטרנט בשם Google Sites  לא רק אפשרה לי ולחברותיי ללימודים לבנות יחידת לימוד העונה ליעדים והמטרות שהצבנו לפנינו אלה ליצור ,לבנות ולעצב  תכנים לימודיים בסביבה ידידותית , נוחה ומאתגרת.
גוגל  סייטס הינה פלטפורמה חינמית  של  גוגל  לבניית אתרים, המבוססת על טכנולוגיות של WEB2  וטכנולוגיות WIKI.  הסביבה מאפשרת לבנות דפי HTML   לקשר ביניהם ועל ידי כך לאסוף ולארגן מידע . הסביבה מאוד ידידותית , אין צורך לדעת שפת HTML אלא, בפעולות פשוטות מאוד, מעצבים את האתר בטעם אישי ומוסיפים לכל עמוד ועמוד כל מה שנדרש כגון סרטוני  YOUTUBE   , תמונות, קישורים,  מסמכים של גוגל דוקס ואפילו  ניתן להטמיע  בתוך האתר אתרים אחרים או דפים מאתרים אחרים .
יתרון חשוב נוסף –שיתופיות. זאת אומרת  ניתן לארגן גישה לניהול האתר למספר משתתפים ולבנות דפים בשיתוף פעולה עם עמיתים (תלמידים, הורים). בנוסף ניתנת האפשרות לגולשים באתר להגיב , להוסיף קבצים, להשאיר הודעות ועוד. יתרון זה איפשר לי ולשותפתי למשימה לעבוד בשיתוף פעולה מלא ללא תלות בזמן ובמקום.
כמובן שאת טיבו של האתר הלימודי קובע התוכן, ההתאמה של האתר ליעדי ההוראה ולמטרות הפדגוגיות בהתאמה לתוכנית הליבה ובהתאם לאוכלוסיית הגן, אך על כך אדבר ברשומה נפרדת.
לסיום הייתי רוצה להוסיף כי היום כשאנו נמצאות בשלבי סיום של בניית יחידת לימוד, עומדים לפנינו עוד מגוון אתגרים ומטרות להשגה. ואומנם יש עוד על מה לעבוד ומה להוסיף אך ההרגשה של סיפוק , של מסוגלות, של מימוש עצמי מושכת אותי קדימה , גורמת לי לבדוק ,לחקור, ליצור ,לנסות ולהרגיש בנוח ובבטחה בסביבה טכנולוגית שרק לפני כמה שנים הייתה מאיימת ומפחידה. כן אנחנו דור של מהגרים טכנולוגים אך אם נרצה –הכל אפשרי!!!

יום שלישי, 8 במאי 2012

שימוש במצגת אינטראקטיבית PREZI להמחשת החומר הנלמד בגיל הרך.


ברשומה הקודמת התייחסתי לכלי המתוקשב (מצגת מקוונת) PREZI.
ברשומה הנוכחית ברצוני  להתייחס ביתרונות שימוש  ב PREZI בתהליך הוראה ולמידה בגן.
כפי שציינתי ברשומה הקודמת PREZI  הנה סביבה מקוונת לבנייה ועיצוב מצגות אינטראקטיביות הכלי מאפשר לא רק להראות אובייקטים וסוגי מדיה שונים אלה להדגיש פריטים  מסוימים במשטח הצגה תוך התמקדות  בחלק הרצוי עלי ידי הגדלתו או הקטנתו.

כולנו יודעים   כי תפיסתם של ילדים קטנים הינה מוחשית ולכן השימוש באמצי המחשה מהווה בסיס לגישה החינוכית-לימודית בגיל הרך. המטרה שלנו הינה לא רק  להמחיש לילד קטן תכנים לימודיים אלא גם להפוך את תהליך הלמידה לחווייתי-יצירתי המושך את תשומת לבו של הילד הקטן. מצגת מולטימדיה מובאת כמעין משחק נחמד ומושך מאוד, ידידותי וקל לשימוש, הכול זז, מתקרב ומתרחק. ולכן השימוש בפריזי בהמחשה של תכנים לימודיים מאפשר לא רק לדמות את הסביבה מחוץ למרחב הפיזי של הגן אלה לבצע זאת בצורה חווייתית, דינאמית  מושכת וממקדת את תשומת ליבו של הילד. אין צורך לבזבז המון זמן וכסף להשגת תמונות איכותיות ולהביא מגוון של אמצע המחשה (הצגה) קבועים ולא ממוקדים שלעיתים מבלבלים את הילד והופכים תהליך למידה למסובך ומאיים.  לילדים בגיל הגן תפיסה אגוצנטרית , הם אינם מסוגלים להתמקד במספר רב של פריטים בו זמנית,  ולכן השימוש במצגת אינטראקטיבית   PREZI לא רק עונה על הצרכים ההתפתחותיים  של הילדים אלה גם מאפשר התמקדות קונקרטית על העיקר . אין צורך לדפדף בתמונות, אין צורך להפוך דף בספר ואפילו אין צורך לצאת מהמסך המלא בכדי למצוא שקופית מסוימת, אלא דרך טיול פשוט וכיפי במשטח העבודה ניתן להפוך מיצג למעין סרט מצויר. וזה לא הכל  במצגת פריזי ניתן לצפות בסרטוני  YOUTUBEללא יציאה מהמשטח של המצגת. קבצי וידאו מופעלים רק כאשר מדגישים אותם ואם אין אנו רוצים לראות סרטון עד הסוף הוא עוצר ברגע שעוברים למשהו אחר. במידה ורוצים לחזור לסרטון זה בהמשך הוא מתחיל לנגן מהנקודה שבה הופסק.

את המצגת הבאה יצרתי  למטרה להמחיש  לילדים בצורה ברורה  ממוקדת וחווייתית את חייו של דולפין. המצגת מאפשרת לדמות את סביבת חייו של דולפין ללא יציאה מהסביבה הפיזית של הגן, היא לוקחת את הילדים לטיול וירטואלי בגופו של דולפין , ממקדת אותם שלב אחרי שלב בחלקי גופו בדברים עיקריים שברצוני ללמד.


מצגת PREZI משולבת Screenr



מצגת פריזי משולבת סרטוני וידאו








לסיום ברצוני להדגיש שוב שהיום במאה -21 עומדים לרשות המורה והגננת מגוון כלים מתוקשבים שאמרים להפוך את התהליך הלמידה וההוראה לחווייתי דינאמי ומשמעותי.  פריזי הינו רק יישום  אחד בלבד אך הינו מעלה את רמת הלמידה לרמה אחרת.