עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום ראשון, 29 באפריל 2012

PREZI- להינות לצור וללמוד.

בימים אלה קשה לתאר הרצאה  ברמה אקדמית ללא שימוש  במצגת ממוחשבת. אף בחלק  גדול מהכיתות של החינוך היסודי והעל יסודי המצגות תופסות מקום מרכזי בתהליך הלימודי, כאשר המטרה הינה לשפר את התהליך הלימודי, להפכו למוחשי ובכך ליעיל יותר. זאת על מנת להגביר את רמת העניין של התלמידים והסטודנטים בחומר הנלמד.
גם אני באופן אישי משתמשת רבות בהוראה ולמידה בגן בשימוש מבצגות POWERPOINT.  השימוש בכלי מאפשר לי להפוך את התהליך הלימודי בגן למוחשי יותר, דבר העוזר להבנתם של הילדים הקטנים את החומר כמו גם הופך את החוויה עצמה למעניינת וחוויתית.                  
במסגרת הלימודים  נחשפתי לסוג אחר של מצגת  - מצגת מקוונת או ליתר דיוק סביבה מקוונת לבנייה ועיצוב מצגות אינטראקטיביות Prezi.
Prezi -זהו סוג של משטח עבודה המאפשר למקם אובייקטים ו/או סוגי מדיה שונים כגון תמונות, קבצי וידאו, טקסט , קבצי  PDF ולהראותם בסדר קבוע מראש, תוך כדי הדגשתו של פריט מסוים ללא מעבר לשקף אחר.
את כל המצגת ניתן למקם בתמונה אחת כאשר על ידי הדגשה של כל חלק מהתמונה בנפרד ניתן להפנות את תשומת ליבם של התלמידים לחלק הספציפי בתוך המצגת. בהשוואה ל POWERPOINT זאת סביבה לא לינארית ולכן אין צורך לעבור משקופית לשקופית  אלא פשוט להתמקד בכל חלק רצוי עלי ידי הגדלתו או הקטנתו.
סרטון קצר אשר מסביר על PREZI


 התנסותי הראשונה בבניית המצגת  בסביבת PREZI הייתה חוויתית ביותר. זה  נראה כמעין משחק נחמד ומושך מאוד, ידידותי וקל לשימוש. הכל זז, מתקרב, מתרחק, קבצי וידאו מופעלים רק כשמדגישים אותם ואם לא בא לראות סרטון עד הסוף הוא עוצר ברגע שעוברים למשהו אחר. במידה ורוצים לחזור לסרטון זה בהמשך הוא מתחיל לנגן מהנקודה שבה הופסק. פתאום אין צורך לצאת מהמסך המלא בכדי למצוא שקופית מסוימת, אלא דרך טיול פשוט וכיפי במשטח עבודה יתן להפוך מיצג למעי סרט מצויר.
אני חייבת לציין שאף אחד מהמשפחה  לא יכל לעבור בלי להתעניין בכלי המדהים. בתי שבאותה תקופה הכינה עבודת שורשים הציעה לעשות מיצג ממוחשב של עץ השורשים בPREZI. פתאום כל אחד מבני המשפחה החל לתרום הצעות, באומרם מה כדאי להוסיף, מה להדגיש, איך למקם -לא היה גבול ליצירתיות . כל אחד רצה לתרום ולהתנסות ואז גילינו כי אין צורך לחכות בתור למחשב, אלא כי ניתן להפוך את המצגת לשיתופית ואז כל אחד יכול לעבוד במחשב האישי או בכל מחשב אחר באותו המשטח אך ללא תלות למקום ולזמן. זאת הייתה חוויה אדירה. המצגת יצאה לתפארת , הפכנו את הקישור למצגת לברקוד והוספנו לעבודת השורשים. (על ברקוד נדבר ברשומה אחרת)

עברנו חוויה מרתקת שבסופו של דבר לא רק הובילה לתוצר מדהים אלה גיבשה את כל המשפחה יחד . אני בטוחה שהתנסות בפרייזי תהפוך תהליך לימודי לצבעוני וחוויתי יותר. זו היא דרך נפלאה ומקורית לשתף רעיון וחוויה, להנות, ליצור וללמוד.


בסרטון הבא ניתן ללמוד איך להשתמש בPREZI


 עוד סרטון בעברית המסביר איך  יוצרים מצגת עם טקסט  בעברית



יום שלישי, 17 באפריל 2012

voki- לשחק, ליהנות, לספר וללמוד גם כשלא יודעים לקרוא.

במסגרת לימודיי לתואר השני  אני וחברתי ללימודים התבקשנו לבנות יחידת לימוד מתוקשבת. עמדנו בפני דילמה לא פשוטה- איך לבנות יחידת לימוד שמיועדת לילדים בגיל הגן שטרם למדו לקרוא.
 חיפשנו כלי קולי שיאפשר לנו להקליט קול ולהטמיע את הקובץ הקולי ביחידת הלימוד ועל ידי כך לכוון ילד קטן ולעזור לו לגלוש באתר, ללמוד, להתמקד במידע ולבצע את המשימות באופן עצמאי בעזרה מינימלית של מבוגר.

בעקבות המלצה של אחד מחברות הקורס הגענו לכלי מדהים , קל וידידותי לשימוש בשם  VOKI.

VOKI מאפשר ליצור אנימציה קולית של דמות  מצוירת. ניתן לבחור מספר רב של דמויות : בעלי חיים, מפלצות , אישים וכו'. כמו כן ניתן להוסיף לדמות קול אישי דרך מיקרופון או כל קול אחר מהרשת  ולהוסיף לכל אתר, בלוג, לשלוח במייל או אפילו להשתמש בו בפעילות לימודית בכיתה.

בחרנו בדמות של דג ירוק מכיוון שיחידת הלימוד שלנו מתמקדת בחשיבה ירוקה על הים ועל החיים בו. גייסנו לעזרתנו את בתי הקטנה והדג החל לדבר עם הילדים בקול ילדותי  מושך ומתוק.
כמובן שזו רק ההתחלה. אנו חושבות לשלב את הכלי  בהמשך  גם בהקלטה של הילדים עצמם ועל ידי כך לקבל משוב על ביצוע משימות לימודיות ביחידת הלימוד וגם לשתף בכך את כל ילדי הגן.
וגם זה לא הכל . בעיניי  יש חשיבות ענקית בשימוש  ב VOKI גם בפעילות יום יומית בגן ובמיוחד בתחום השפה והדיבור. בעזרת הכלי ילדים יכולים לבנות מילון מילים ומושגים , לספר סיפורים, לשלוח מכתבים קוליים למשפחה, לחברים חולים שאינם באים לגן, לחלוק חוויות מהבית ולהראות זאת לכל החברים בגן.
חשוב לציין שהכלי מאפשר לא רק להקליט אלה גם לערוך את ההקלטה בהמשך.לכן  הילדים יוכלו להוסיף בהמשך פריטים נוספים לסיפוריהם,  להלביש את הסיפורים על דמויות אחרות, להתאים את הקול לדמות ולאופי שלה.
מה שהכי חשוב זה יתרון הזיכרון, את כל זה ניתן לשמור, להשתמש בתוצרים במשך תקופה ארוכה,  לתעד תהליך לימודי או שאפילו סתם לשמור במחשב האישי של כל המשפחה וליהנות מהקול המתוק ומהיצירתיות של הילדים גם כשיהיו גדולים.


אני שמחה  שנחשפתי לכלי טכנולוגי חדש שהשימוש בו לא רק חיזק את דעתי על חשיבות השימוש בטכנולוגיות מתקדמות כבר בגיל הגן אלה גם אפשר לי ליישם את הטכנולוגיה החדשה בשטח.

רוצים לנסות את הכלי ? הקליקו כאן. בהצלחה!!!



יום שלישי, 3 באפריל 2012

תוכנית תקשוב לאומית -בעקבות יום עיון "תקשוב היום ומחר" מרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

אתמול נוכחתי ביום עיון "התקשוב : היום ומחר" שנערך במסגרת לימודים במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה .היה מעניין לשמוע הרצאות קצרות מלאות תוכן משמעותי, אקטואלי וממוקד ביותר בתחום התקשוב במערכת החינוך בארץ.

 היום, מערכת החינוך בארץ עוברת שינויים המחייבים אותה בהתאמה למאה ה21.
אמנם המהות של השינויים האלה שונה ממקום למקום , אך המהפכה הדיגיטלית היא הכרחית מכיוון שהילדים שלנו כבר "שם" ולכן על המערכת החינוך לצמצם את הפער שנוצר .
אחד מהמקומות המרכזיים ביום העיון לקח רב שיח בנושא היישום של תכנית התקשוב הלאומית בשטח בו הסטודנטים והבוגרים של מגמת התקשוב העלו דילמות שונות מחיי בית הספר בנושא התקשוב .הם הדגישו שאומנם השינוי התחיל להתרחש אך הינו מאוד נקודתי . לרוב מערכת החינוך לא השתנתה וברוב ביתי ספר ממשיכים ללמד בשיטה המסורתית ואפילו בכיתות חכמות מול מחשבים ולוח חכם. הסטודנטים והבוגרים של מגמת התקשוב טענו שאומנם קיימת תכנית תקשוב לאומית אך לא ניתן להגיע לשינוי בלי לבנות בסיס לשינוי, וקודם כל לשנות את התפיסה הפדגוגית של המורים ומנהלים בשטח. חלק מהמורים ומהמדריכים סיפרו שאמנם התוכנית התקשוב מחייבת את רב ארגונים חינוכיים אך איננה מתאימה לחינוך מיוחד, או לחלק מהאוכלוסייה בארץ לדוגמה אוכלוסייה בדואית.
 אחרי סריקה ובדיקה באתר של משרד החינוך הבנתי שתוכנית תקשוב לאומית נוגעת גם בגני ילדים. אני מצטטת את התוכנית מתוך אתר "גף יישומי מחשב"  

מטרות העל של מודל הפעילות: 
פיתוח מודעות לפער דיגיטלי-צמצום פערים ומתן שוויון הזדמנויות לכל ילדי הגן.
שימוש בכלים פתוחים- התאמת השימוש בטכנולוגיות המחשוב והתקשוב לילדים שטרם למדו לקרוא ולכתוב באופן פורמלי ופיתוח פעילויות במגוון רמות וסגנונות הפעלה המותאמים לילדים ולצרכים שונים. 
מידענות ואוריינות מחשב-ניהול יעיל של מידע במחשב הגן לשימושם של הילדים ולשימוש צוות הגן.
תקשוב הגנים- פיתוח מצבי למידה מתוקשבים ופתיחת ערוצי תקשורת ברמת הילדים והגננות.

 ומה קורה בשטח? האם ניתן לצמצם פערים דיגיטליים כאשר בגן שמאכלס 35 ילדים נמצאים במקרה הטוב 2 מחשבים  ושברוב הגנים אינם מחוברים לאינטרנט? האם גננות מיומנות לפתח פעילויות מתוקשבות והאם בכלל קיימת תכנית השתלמויות בתקשוב שמתאימות לגננת? בעיניי לגיל הרך יש משמעות אדירה בפירמידת החינוך, ולכן כשמדברים על תכנית תקשוב לאומית חייבים להשקיע בתשתית הפירמידה לבנות בסיס טוב כבר בגיל הגן. כולנו יודעים שהיום הילדים בגיל הרך מסוגלים להפעיל ולהשתמש במערוכות הפעלה פשוטות , הם מסוגלים לרכוש מיומנויות בסיסיות של חיפוש מידע באינטרנט ולעבוד בתוכנות מחשב פשוטות באופן עצמאי. כמובן שבגיל הזה הם זקוקים בעזרה ותיווך של המבוגר מכיוון שטרם רכשו מיומנויות קריאה וכתיבה ולכן תכנית תקשוב לאומית חייבת להיות מותאמת למסגרת הגן בדומה למסגרת של חינוך מיוחד.

כולי תקווה שישנן גננות ואנשי חינוך ואקדמיה שחושבים כמוני ושבעתיד הקרוב אנו כולנו נוכל להיחשף לחינוך אחר ,חינוך שבאמת עונה לצרכים של יליד דיגיטאלי במאה ה21.